Tästä hyvä säälinkki     SÄÄ

Koordinaattihaku   haku

MERISÄÄ JA 
SIJAINTI

KUVAT SAATTAJIEN NÄKÖKULMASTA

LähtöpäiväLähtöpäiväLähtöpäivä 

KUVAT LÄHTIJÖIDEN NÄKÖKULMASTA

Lähtö matkalleMatkalle lähtöMatkalle lähtöMatkalle lähtö

31.5.2009 Helsinki
Lähdimme Helsingistä reissullemme Karibialle. Laiturilla oli iso joukko
ystäviä ja sukulaisia vilkuttamassa. Matka alkoi auringonpaisteessa ja
alkuosuus oli hyvin tyyni. Oli hyvä keli pakata viimeiset tavarat
paikoilleen veneessä.

Tammisaari 020609Tammisaari 020609 

2.6.2009 Tammisaaren Kansallispuistossa
Tämä oli ensimmäinen yöpymispaikkamme. Hiljainen ja rauhallinen luonnon
satama. Auringonpaisteessa oli mukava nauttia merestä ja onkia kaloja. Oona
onki meille kalat lounaaksi. Lähdemme tänään Ruotsin suuntaan, luvassa on
hyvät tuulet.      
SIJAINTI  http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=59.8534,23.3995&ie=UTF8&z=12&om=1

ITÄMERI

Täällä sitä ollaan. Nämä maisemat tullenevat tutuiksi seuraavan vuoden aikana.

SIJAINTITIEDOT SAAT KLIKKAAMALLA TÄTÄ LINKKIÄ

3.6.2009 Matka Ruotsiin
Meillä oli ihan hyvät tuulet, välillä puhalsi jo 16 m/s. Se oli jo hieman
kovan tuntuista veneessä. Oonalle tuli pahaolo matkalla, mutta matka ei
kestänyt kovin kauan. Noin 29 h meni ylitykseen ja muutama tunti päälle, kun
haimme sopivan yöpymispaikan. Saimme Töttikseltä hyviä vinkkejä, mihin
kannattaa mennä Ruotsinpuolella. Menimme yöksi Stafsnäs Båtklubbenille.
Kuvat

4.6.2009 Stafsnäs Båtklubb - Gustavsberg
Gustavsbergissä on porsliinimuseo ja Gustavsbergin tehtaat. Museossa oli
paljon astioita ja vaaseja 1800  -1900 luvuilta. 1800-luvulta olevat astiat
ja vaasit olivat hyvin kauniita ja huolella maalattuja, niissä oli paljon
tarkkoja maalauksia ihmisistä, eläimistä ja luonnosta. Jatkamme tänään
matkaa kohti Göta Kanavaa.    Kuvat

5.6.2009 Gustavsberg - Rånö
Lähdimme Gustavsbergistä puolenpäivän aikaan. Suurin osa matkasta tultiin
purjeilla. Oli mukava myötätuuli ja lämmin ilma. Menimme illalla Rånön
pohjoispuolen luonnonsatamaan yöksi. Grillasimme illalla tulilla makkarat.
Tuuli tyyntyi yöksi ja paikka oli rauhallinen.

6.6.2009 Rånö - Slotteholm
Lähdimme jo aamulla kuudelta eteenpäin. Purjehdimme koko päivän ja illalla
kahdeksan maissa olimme 12 kilometrin päässä Memistä. Oona näki Stegeborgin
linnan ja halusi yöpyä Slotteholmissa. Kävimme kävelyllä, mutta itse linna
oli jo kiinni, näimme sen vain ulkopuolelta. Jatkoimme aamulla matkaa,
täällä on syvät vedet myös sisäväylillä.

7.6.2009 Slotteholm - Mem
Saavuimme tänään Memiin. Tämä on ensimmäinen sulku Göta Kanavassa. Oli
hieman tiukka paikka, kun lähdimme laiturista sulkuun. Vene ei mennyt mihin
halusimme vaan potkuri vispasi ihan tyhjää. Meillä on uusi potkuri, joka
sanoi sopimukset irti juuri ennen sulkua. Menimme seuraavaan nostoon ja
vedimme veneen Memin vierasvenesatamaan käsin. Vikke sukelsi potkurin
tilanteen ja tilaamme uuden potkurin.  Katso kuvat

8.6.2009 Mem
Uusi potkuri ja ulosvetäjä on nyt tilattu. Jäämme Memiin, kunnes saamme
potkurin vaihdettua. Göta Kanavan varsinainen sesonkiaika alkoi tänään.
Kävimme maksamassa satamamaksun 5 650,00 SEK. Maksu sisältää vierassatamat
ja jokaisessa saa yöpyä 5 yötä.
Kävimme pyörillä Söderköpingissä. Matka oli juuri sopiva, edestakaisin 12
km. Pyöräilimme kanavan viertä ja kanava on osittain korkeammalla, kuin
lähiseudun pellot ja metsät. Söderköping on pieni kylä, jossa on paljon
käsityöliikkeitä. Sade toi tielle valtavan määrän tummanruskeita etanoita.
Etanoita on täällä aivan harmiksi asti ja ne tuhoavat puutarhan kukat ja
salaattipenkit hyvin nopeasti. Täällä on myös paljon käärmeitä, ne ovat
pääosin harmittomia, samoja kuin Suomessakin.

9.6.2009 Mem
Oona ratsasti Palle hepalla. Palle on ritariratsu ja osallistuu
ritariturnajaisiin. Ratsastus oli Oonasta mukavaa pitkästä aikaa. Palle on
kiltti ja rauhallinen, mutta hyvin voimakasluonteinen hevonen.
Täällä on kesäkauppa ja kahvila, jossa käy paljon väkeä moottoripyörillä.
Suurin osa pyöristä on Harrikoita ja kuskit eivät ole enää teini-iässä.  Katso kuvat

10.6.2009 Mem
Vietämme sadepäivää Memissä. Vikke ja Oona kävivät tänään kumiveneellä
Söderköpingissä ostoksilla ja pelaamassa minigolfia. Kanavan vieressä on
joki, jota pitkin pääsee ajamaan ilman sulkuja pikkuveneellä. Vikke ja Oona
näkivät sinisen "trooppisen linnun". Kun saamme nettiyhteyden, täytyy käydä
tutkimassa Ruotsin linnustoa.
Kävin läpi toimiston koneet ja huomasin, että tulostimen asennuslevy ja
kameran kuvien siirtojohto olivat jääneet kotiin. Onneksi Natalta on tulossa
jossakin välissä paketti, täytyy pyytää lisäämään puuttuvat lähetykseen
mukaan. Jostakin syystä mokkula ei toimi täällä ollenkaan ja kameralla ei
pysty lähettämään multimediaviestinä kuvia.

11.6.2009 Mem
Meillä on ollut lämmitys päällä koko ajan. Lämmitin alkoi temppuilla ja
Vikke teki eilen muutaman tunnin töitä sen kanssa ennen kuin sai sen taas
toimimaan. Toivottavasti potkuri tulee tänään ja päästään jatkamaan matkaa.
Vikke ja Oona lähtivät kumiveneellä kalastamaan ja kävivät ruuan jälkeen
uimassa.


12.6.2009 Mem - Söderköping
Tänään tuli uusi potkuri. Vikke vaihtoi sukeltamalla potkurin. Lähdimme
jatkamaan matkaa ja ehdimme juuri kuudeksi Söderköpingiin. Kävimme illalla
kaupoissa ja yövyimme rauhallisessa satamassa.  Katso kuvat
SIJAINTI KLIKKAA TÄSTÄ

13.6.2009 Söderköping
Vaihdoimme paikkaa sulun yläpuolelle. Täällä on hyvät suihkut ja pesutilat.
Wlan ei toimi, joten nettisurffailut jäävät vielä toistaiseksi väliin.
Täällä on kaupat ihan kävelymatkan päässä. Tänään on tanssia ja soittoa koko
päivän kaduilla, paljon ihmisiä kulkee kansallispuivuissa. Illaksi kaikki
taas hiljenee ja yö on rauhallinen.
Tänään olimme Kolmårdenin eläinpuistossa. Menimme bussilla ensin
Norköpingiin ja vaihdoimme Kolmårdenin bussiin. Eläinpuisto on iso alue,
jossa voi tehdä safarin omalla autolla. Näimme paljon eläimiä ja delfiinien
hyppyesityksen. Siellä on myös Tropical-talo, jossa on käärmeitä,
hämähäkkejä ja trooppisten vesien kaloja. Näimme hain ja valtavan mureenan.  Katso kuvat
Sijainti   Klikkaa tästä


14.6.2009 Söderköping - Norsholm
Tulimme tänään monesta sulusta. Matkalla oli myös tuplasulkuja. Matka meni
ihan mukavasti ja tuli päivän kuntojumpat samalla. Suluissa on ollut vahdit
paikalla ja he ovat ystävällistä väkeä.

Tulomatkalla tutustuimme saksalaiseen pariskuntaan, Dagmar ja Ulrich
Miklissiin. He ottivat meistä kuvia. Norsholmissa on kunnon puulämmitteinen
sauna. Sauna on ponttoonien päällä kanavassa ja siihen on tehty löylyhuoneen
lattiaan reikä, josta pääsee vilvoittelemaan välillä kanavaan. Dagmar tuli
meidän kanssa saunaan. Hän on ollut viimevuonna Suomessa ja tykkää
saunomisesta. Saksassa kuulemma miehet ja naiset saunovat samaan aikaan,
mutta heillä on isot pyyhkeet ympärillä. Vikke ja Oona kävivät monta kertaa
uimassa. Kolmetuntinen vierähti nopeasti uiden ja saunoen.   Katso kuvat
Sijainti  KLikkaa tästä

15.6.2009 Norsholm - Berg
Lähdimme jo aamusta liikkeelle kohti Bergiä. Ylitimme Roxen -järven ja
siellä oli 12 m/s vastatuuli. Kun saavuimme Bergin suluille, siellä oli
odottamassa kaksi noin 40 m venettä. Mahduimme kaikki yhtä aikaa sulkuun.
Bergissä on seitsemän sulkua peräkkäin ja kaikki meni hyvin. Sulut ovat
täällä päässä Göta Kanavaa melko matalia. Satamassa tuulee aika reippaasti.
Kävimme kävelyllä ja pelaamassa minigolffia. Illalla tuuli tyyntyi ja yö oli
rauhallinen. Katso kuvat



16.6.2009 Berg
Vierassatamassa on suihkut, vessat ja pyykkikoneet, niin kuin muissakin
satamissa on ollut. Lähdemme jo aamusta ja vietämme päivän Linköpingissä.
Linköping on viidenneksi suurin kaupunki Ruotsissa. Bergin satamasta on
tänne keskustaan noin 10 km matka. Wlan ja nettiyhteydet löytyvät
kirjastoista. Matkalla keskustaan näimme valtavan suuren alueen, josta
löytyy kaikki tarvittavat kaupat. Tulimme bussilla ja menemme ostoskeskuksen
kautta takaisin. Tänään on kaunis ja aurinkoinen päivä ja tuulee
huomattavasti vähemmän kuin eilen.
Kaikennäköistä ostettavaa on kerääntynyt ostoslistalle. Kamerajohto,
RW-cd:t, PC kaapeli AISsia varten, laturi ja ladattavat patterit,
liiketunnistimella oleva valo vessaan ja kaikkea muuta. Suurin osa on
löytynyt ja loput löytyvät varmaan ostoskeskuksesta.
Maksoin yhden laskun VISA kortilla Handelsbankenissa, se onnistui ihan
hyvin.  Katso kuvat
lisätietoa


17.6.2009 Berg - Motala
Lähdimme aamusta kohti Motalaa. Matkalla oli monta sulkua ja siltaa. Yhdessä
sulussa etuköysi pääsi irti renkaasta, mutta köyden sai keksillä kiinni ja
paikoilleen. Kahdessa kohdassa kanava on rakennettu tien yli. Oli ensimmäinen
kerta, kun menimme veneellä tien yli.     Kuvat            Katso kuvat

18.6.2009 Motala
Vietämme päivän Motalassa. Vikke sukelsi aamusta ja tarkisti, että kaikki on
potkurissa kunnossa. Täällä on jo paljon kirkkaampi vesi ja näkyvyys hyvä.
Tänään on tuulinen päivä, ilma 12 Co ja vesi 13 Co. Pesen muutaman
koneellisen pyykkiä, onneksi täällä on hyvä kuivausrumpu. Käymme
pyöräilemässä. Yöllä tuuli keinuttaa venettä ja köydet natisevat. Täällä on
hyvä verkkoyhteys ja lataan seuraavien kuukausien kartat valmiiksi.

19.6.2009 Motala - Forsvik
Tulimme aluksi Vätternin yli. Vastatuuli 10 - 12 m/s, tuuli tyyntyi viiteen,
kun sade alkoi. Forsvikissä on viimeinen sulku ylöspäin. Nyt olemme Göta
Kanavan korkeimmassa kohdassa 91,8 m merenpinnan yläpuolella. Olemme omassa
laiturissa sulun jälkeen. Vierassatama oli täynnä sulun alapuolella. Forsvik
on pieni ja hiljainen kylä. Lähdemme kävelylle kyläkierrokselle. Oona teki
kääretortun. Merika veneestä tulivat Hanna, Jukka, Hannele ja Esa illalla
veneelle. Oona laittoi kääretortusta, kermavaahdosta ja suklaahipuista
meille herkkuannokset Juhannuksen kunniaksi. Pelasimme pari erää
ristiseiskaa ja Juhannusaatto kului rattoisasti. Ongimme aamulla muutaman
ahvenen lounaaksi. Katso kuvat

20.6.2009 Forsvik - Norrkvarn
Matka kesti koko päivän. Sulut ovat alaspäin tultaessa helpompia. Tullessa
oli muutama tuplasulku ja paljon siltoja. Ylitimme matkalle Lake Vikenin, se
oli maisemilta hyvin samanlainen kuin Suomen järvetkin. Aamupäivästä
ripotteli vettä ja iltaa kohti löytyi jo aurinkokin. Täällä on minikanava,
johon Oona rakensi oman veneen ja uitti sitä kanavaa pitkin.  Kuvat

21.6.2009 Norrkvarn - Sjötorp
Aamu alkoi ihanalla auringonpaisteella. Söimme aamiaiseksi vastapaistettuja
sämpylöitä, paistettuja herkkusieniä, pekonia, salaattia, sokeriherneitä ja
paljon muuta hyvää. Kävimme kävelyllä. Lähistöllä on Pinja, joka on peräisin
Pohjois-Amerikasta. Se on 180-200 vuotta vanha. Todennäköisesti se on tullut
ihmisten, eläinten tai tavaroiden mukana silloin, kun kanavan rakentaminen
on aloitettu tällä alueella 1800 -luvun alkupuolella.
Koko matkalla oli paljon siltoja, pääsimme niistä hyvin läpi, eikä tarvinnut
odotella. Loppumatkasta ennen Sjötorppia oli monta sulkua ja tuplasulkua.
Suluissa oli mukana pari 25 jalkasta venettä ja kaikille oli tilaa ihan
mukavasti. Veneestä rannalle hypyt ovat toisinpaikoin melko korkeita.
Sjötorpissa on sauna ja varaamme sen illaksi. Ensimmäinen työ oli käydä
etsimässä lämmityspuut. Kävimme kysymässä kanavatoimistosta, mutta heillä
olisi puita vasta seuraavana päivänä. Kävimme pyöräretkellä ja löysimme
tarpeeksi puita saunan lämmitykseen. Sauna on satama-alueella ja uimaan
pääsee suoraan saunasta. Olipas mukava käydä taas löylyttelemässä.  Kuvat

22.6. Sjötorp
Tänään on hellepäivä. Vikke laittoi kannelle riippuistuimen, siinä oli
mukava ottaa pieni rentoutustuokio auringossa. Kannoimme kaikki petivaatteet
ja patjat ulos tuultumaan. Pesin pari koneellista pyykkiä ja siivosimme
veneen. Pelasimme päivällä rantapalloa ja petankkia ja Oona kävi uimassa
monta kertaa. Veneen ympärillä pyörii sorsia ja siellä on myös pari
poikuetta mukana. Toiset poikaset ovat vielä ihan pieniä. Rannan tuntumassa
on iso ahvenpoikasten parvi. Sitä oli hauska seurata päivällä. Etsiskelin
illalla säätietoja Vänernille. Naapuriveneestä tuli vinkki, että kannattaa
kokeilla www.smhi.se sivuja. Sieltä löytyi ainakin kartta, josta löytyvät
paikkojen nimet. Vänernissä on Pågrunden, sieltä tulee säätiedot. Kuvat

23.6.2009 Sjötorp - Transö
Helle jatkuu. Meillä on ollut lämmitys pois pari yötä. Haimme aamulla
kalakaupasta tänään savustettua siikaa ja lohta matkaevääksi. Olemme päivän
Vänernillä, päivä on lähes tuuleton. Jäämme illaksi ja yöksi Transön
rantaan, Transö on pieni saari Läckön pohjoispuolella.

24.6.2009 Transö - Vänersborg
Tänään on ollut pilvetön taivas ja leppoisat tuulet. Suurimman osan matkaa
tulimme spinnulla mukavaa myötäistä. Päivä kului mukavasti aurinkoa ottaen.
Vikke näki lohen hyppäävän. Lounaaksi herkuttelimme uusia perunoita,
kesäsipulia, savusiikaa ja ison kasan kreikkalaista salaattia. Matkalla
näimme valtavan määrän jollia kisailemassa. Vänersborgiin tultaessa on
silta, meitä tuli yhtä aikaa monta venettä sillan alitse ja pääskyset
lähtivät pesistä lentoon, kun tuli kerralla paljon mastoja pesien lähelle.
Vierassatamassa on köysipaikkoja, eli laiturilta lähtee köysi, johon saa
perän kiinni. Köydet on kiinnitetty pohjaan jonkin matkan päähän veneestä.

25.6.2009 Vänersborg - Göterborg
Matka jatkuu Trollhäten -kanavassa. Nämä sulut ovat korkeampia kuin Göta
kanavan sulut, nämä ovat Saimaan sulkujen tyyppisiä. Yhdessä sulussa
odotimme ja söimme lounaan, kanavassa oli sähköremontti. Trollhätenin kanava
on syvempi ja leveämpi kuin Göta kanava. Saavuimme Göteborgin vierassatamaan
illalla. Täällä on rockkonsertti toisella puolella kanavaa. Kuuluu veneelle
ihan hyvin. Lilla Bommen -satamassa on myös köysisysteemi. Ensimmäisestä
paikasta olivat köydet poikki, vaihdoimme toiseen paikkaan ja löysimme hyvän
paikan laiturin sisäpäästä. Täällä altaassa on voimakkaita virtauksia, jotka
tulevat isoista laivoista. Päivä on ollut aurinkoinen ja helteinen, veneellä
tuulee aina jonkin verran ja aina löytyy viileä soppi.  Kuvat

26.62009 Göteborg
Vietämme tämän päivän kaupunkiin tutustumalla. Katsotaan mitä löytyy
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=57.7115,11.9642&ie=UTF8
Göteborgissa on alennusmyynnit. Kaduilla on paljon väkeä ja osa on tullut
kuuntelemaan rockkonserttia. Ruotsalaiset ovat ystävällisiä ja heidän
kanssaan on mukava jutella. Tässä satamassa on paljon myös saksalaisia ja
norjalaisia.

27.6.2009 Göteborg - Mollön
Päivä on helteinen ja lähes tuuleton. Pysähdymme Mollön luonnonsatamaan
loppupäiväksi. Menemme kumiveneellä maihin ja siellä on hiekkaranta.
Paikalliset lapset näyttävät Oonalle miten rapuja ongitaan. Oona sai tytöltä
puolikkaan simpukan ja Oona haki veneeltä siimaa ja pyykkipojan. Näillä Oona
onki monta tuntia rapuja rannalla. Kuvat

28.6.2009 Mollön - Hamburgsund
Helle jatkuu ja käymme päivällä hiekkarannalla uimassa. Täällä on
sinisimpukoita, joita voi syödä. Yövymme Hamburgsundin vierassatamassa.
Muutama venekunta oli jo kylkikiinnityksessä ja sesonki alkaa vasta viikon
parin päästä. Meidän vieressä oli pariskunta, mies sanoi hyvää huomenta, kun
tapasi meidät. Hänellä on asiakkaita Suomessa ja hän käy siellä aina
välillä. Juttelin Norjalaisten kanssa ja he sanoivat, ettei Ruotsin ja
Norjan välillä tarvitse tehdä ilmoituksia. Tarkistin asian ja ilmoitus
täytyy tehdä vain, jos on jotakin tullattavaa. Tilasin ensimmäiset säätiedot
satelliittipuhelinyhteydellä. Meni siihen vähän aikaa ennen kuin sain Oceans
WeatherNet -ohjelman toimimaan, mutta nyt se sujuu jo ihan hyvin.

29.6.2009 Hamburgsund/Ruotsi - Strömtangen/Norja
Lähdimme aamusta aikaisin kohti Norjaa ja olimme perillä jo kahden maissa.
Ainakaan tähän mennessä ei ole kukaan tullut kyselemään tullinpuolelta
mitään. Päivä oli melko tuuleton ja tulimme suurimman osan matkaa koneella
ja genoalla. Matkalla oli vettä jo niin paljon, että mittari vain vilkutti,
syvyys oli noin 200m. Yövymme luonnonsatamassa. Loppupäivä kului mukavasti
uiden ja saaren rannoilla käveleskellen. Oli mukava istahtaa lämpimälle ja
sileälle kalliolle ja vain nauttia päivästä. Kallioilla oli paljon aaltojen
muodostamaa aaltoilua, joka oli kaunista katseltavaa. Naapurisaaren lokkien
nauru sai omatkin suupielet kääntymään hymyyn. Illalla grillasimme ja
nautimme lasin portviiniä, taustalla soi vienosti kitaransoitto.
Liputuskulttuurit ovat hyvin erilaisia, ruotsalaiset eivät laske lippua
ollenkaan yöksi ja täällä Norjanpuolella tasan klo 9 tuli muutamasta
naapuriveneestä töräytykset lipunlaskun merkiksi. Ympärillä olevien veneiden
äänet hiljenivät saman tien.

30.6.2009 Strömtangen - Arendal
Pysähdyimme Lyngør nimiseen paikkaan päivällä. Siellä oli paljon hyvin
hoidettuja taloja, jotka olivat melkein kaikki valkoisia. Siellä oli
vanhoja, kaksisataa vuotta vanhoja taloja, jotka ovat alun perin olleet
kalastajien. Nykypäivänä suurin osa on rikkaiden norjalaisten omistuksessa.
Rannassa olevien talojen välissä oli kapea kävelykuja, hyvin idyllinen pieni
kylä.
Saavuimme Arendaliin, joka on suuri kaupunki rannikolla. Täälläkin
rakennusten pääväri on valkoinen.
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=58.4565,8.7626&ll=58.4565,8
.7626&ie=UTF8&z=12&om=1

1.7.2009 Arendal - Hesnes-Merke
Vietämme päivän Arendalissa. Menemme bussilla läheiseen ostoskeskukseen.
Norja on paljon kalliimpi maa kuin Ruotsi. Matkalla löytyi syvä ja puhdas
järvi, jossa oli virkistävää käydä uimassa. Täällä on paljon isoja mäkiä ja
vuoria. Ostimme sataman kalakaupasta matkaevääksi savustettua makrillia,
turskaa ja ison kasan katkarapuja. Katkaravut olivat tuoreita, juuri
keitettyjä ja jäähdytettyjä. Purjehdimme illalla Hesnes - Merken
luonnonsatamaan yöksi. Täällä tuli klo 21 alkuosa lipunlaskusoitosta
trumpetilla soitettuna.

2.7.2009 Hesnes-Merke - Flekkerøy
Aamulla oli kova sumu ja veneen kansi ihan märkä. Päivä on aurinkoinen ja
vähän utuinen. Tuulta on noin 3-5 m/s ja pääsemme genaakkerilla suurimman
osan matkaa. Kaikki ladatut kartat eivät näy GPS:ssä, latasin matkalla
karttoja uudestaan. Saattaa olla, etteivät kaikki kartat mahtuneet
muistikortille. Täytyy tutkia asiaa. Ostimme Stoasta kaikkiin lepuuttajiin
uudet pikanipsuttimet. Laitoin lepuuttajiin uudet köydet ja nipsuttimet
paikoilleen. Tuntuvat olevat aika kätevät käytössä. Oona on oppinut
pumppaamaan kumiveneen ja se on täytettynä heti, kun ankkuri on laskettu.
Lähistöllä on hiekkaranta ja sinne pääsee kumiveneellä uimaan. Kävimme
illalla kumiveneellä ajelemassa. Täällä tuoksuu ihan meri.

3.7.2009 Flekkerøy - Kristiansand

Flekkreøyssa on rakennettu paljon taloja kalliorantaan. Kivijalat ovat
meressä ja he ovat rakentaneet patiot meren päälle. Kävimme snorklaamassa
aamulla ja Vikke löysi meritähden. Oona pyydysti rapuja ja monnin. Päästimme
ne kaikki takaisin mereen.
Haimme kalakaupasta matkaevääksi kalaa ja lounaaksi ison kasan simpukoita.
Illansuussa saavuimme Kristiansandiin.

4.7.2008 Kristiansand
Helle jatkuu. Oona on uinut koko päivän. Täällä on kaikki kalliimpaa kuin
Suomessa, jopa sveitsiläiset sanovat, että Norja on kallis maa.

5.7.2009 Kristiansand
Tänään on pesty venettä, lopuksi teakkiöljyä päälle. Kestää näin vähän
paremmin auringon porotusta. Täällä on ollut konsertteja molempina päivinä.
Vierassataman vieressä on vanha linnoitus, joka on tehty ravintolaksi.
Siellä soitto loppui klo 24 ja meno pikkuhiljaa hiljeni. Norjalaiset
juhlivat perjantaina ja lauantaina oikein urakalla.

6.7.2009 Kristiansand
Lähistöltä löytyi ulkoilualue, joka on korkealla mäen päällä. Alue on suurin
piirtein kirkontornin korkeudella. Sinne on tehty kävelypolut ja siellä on
monta lampea, joissa voi uida. Vesi on 24 C , syvää ja kirkasta. Menemme
illalla ulos syömään. Rannassa on kalasatama, jäätelöbaareja ja
ravintoloita. Söimme rapuja, simpukoita, lohta ja kaikkea muuta hyvää. Nämä
ovat täällä tuoreita ja hintakin on edullisempi kuin liharuuissa.

7.7.2009 Kristiansand - Handskilen
Aamu alkoi hummeriaamiaisella. Oli muuten hyvää. Kerrankin pääsee
herkuttelemaan merenantimilla oikein kunnolla. Tämä on ollut ehdottomasti
paras puoli Norjassa. Haimme päivällä postista Natan lähettämän paketin. Se
tuli ihan hyvin perille Poste Restante osoitteella pääpostiin, passi vain
mukaan. Jatkamme loppupäivästä matkaa ja yövymme Handskilen
luonnonsatamassa. Karttoihin merkityt ankkuripaikat ovat olleet hyvin
suojaisissa poukamissa ja yö oli tyyni ja rauhallinen.

8.7.2009 Handskilen - Børøy
Alkumatkasta on tyyntä, loppumatkasta on suoraa vastatuulta, paikoin jo yli
10 m/s. Menemme luonnonsatamaan loppupäiväksi. Kävimme Kristiansandilla
"fiskebryggalta" hakemassa matkaevääksi kalaa. Atlantic halibut, meidän
kampelan näköinen kala, söimme sitä lounaaksi. Yksi kalasiivu oli koko
paistinpannun pituinen. Yhdessä siivussa oli tuplasti syötävää verrattuna
yhteen suomen kampelaan. Kala on ollut melkoisen iso. Kalan liha oli
valkoista, kiinteää ja miedon makuista.
Täällä on rakennettu pikkusaarille pieniä laitureita, joihin voi kiinnittyä
kylkikiinnityksellä. Vikke uusii takaluukun tiivistykset, sieltä holahti
vettä sängylle, kun pesimme venettä Kristiansandissa. Yhteen kaappiin tuli
myös vesi sisään, kaikki vaatteet kastuivat. Nyt nekin vuotokohdat on
tukittu. Täällä on korkeat mäet/vuoret ympärillä. Paikka on suojaisa ja
vaikka yöllä tuuli 12 m/s, oli vene tukevasti laiturissa ja sisällä hyvä
nukkua.

9.7.2009 Børøy
Kävimme mantereella retkellä. Kiipesimme jo melko ylös. Teissä on jyrkkiä
nousuja. Oona ja Vikke kävivät uimassa autiolla järvellä, siellä ei ollut
muita kuin sorsaemo poikasten kanssa. Matkalla söimme kourakaupalla kypsiä
mustikoita ja juolukoita. Loppupäivästä on ollut sateista. Oonalle nousi
illalla kova kuume. Odotamme sopivia tuulia, seuraava kohde on Skotlanti.
Merellä oli ollut 19 m/s länsituulta viimeyönä. Ylitykseen menee varmaan
pari vuorokautta sopivilla tuulilla.

10.7.2009 Børøy - Hidra
Jatkamme Norjan rannikkoa eteenpäin. Merellä on kova tuuli ja isot
mainingit. Menimme päivällä poukamaan ja söimme lounaan siellä. Paikka oli
niin tuulinen, ettei siihen voinut jäädä yöksi. Lähistöltä löytyy Hidra,
joka on pieni saari ja saaressa on kylä. Tänne on rakennettu ihan uusi
vieraslaituri, joka on maksuton. Heillä on tarkoitus saada ensikesäksi
sähköt ja muut palvelut. Lähellä on kauppa ja kahvila.

11.7.2009 Hidra
Teemme päiväretken kumiveneellä saaren ympäristössä. Päivä on aurinkoinen.
Ilta kuluu korttia pelatessa. Tämä on hyvä paikka odotella sopivia tuulia.
Käymme veneessä suihkussa.

12.7.2009 Hidra
Saarella on korkeat vuoret. Lähistölle on merkitty uimapaikka, mutta se
lampi on nyt kuivunut. Lähdemme pyöräillen etsimään uutta lampea korkealta.
Jätämme pyörät tien varteen ja kiipeämme korkealle. Löysimme pienen lammen,
johon pääsi kalliolta uimaan. Matkan varrella söimme metsämansikoita.
Keräsimme mansikoita ja söimme niitä illalla lettujen ja kermavaahdon
kanssa. Sieltä tuli punkkeja mukaan, Oonalla oli yksi ja Vikellä oli kaksi.

13.7.2009 Hidra
Yöllä satoi vettä, onneksi sade loppui päivällä. Harri lähetti viiden
vuorokauden sääennusteet. Ennusteen mukaan tuulet alkavat olla sopivia.
Todennäköisesti lähdemme huomenaamuna aikaisin. Käymme tänään kaupassa ja
vietämme muuten rauhallisen päivän. Oona askartelee ja minä virkkaan
veneeseen verhoja.

14.7.2009 Hidra/Norja - 16.7.2009 Peterhead/Skotlanti
Lähdemme aamusta kohti Skotlantia. Alkumatkalla on sivu/sivumyötäinen 8-12
m/s. Matka taittuu hyvää vauhtia purjeilla. Alkumatkalla genaakkeri tulee
alas ryminällä ja nostoköysi jää ylös. Loppumatkasta tuulet loppuvat ja
ajamme moottorilla perille, 53 tuntia yhteensä. Tuulet olivat ennusteiden
mukaisia. Kun ajoimme koneella, vene heilui mainingeissa enemmän. Laitoin
Oonalle jo edellisenä iltana Hidrassa matkapahoinvointilaastarin ja matka
meni hyvin. Näimme matkalla useamman kerran delfiinejä, joista osa oli
Harbour Porpoiseja. Ne tulevat ihan veneen viereen uimaan. Delfiinit olivat
kauniita ja sulavia. Koko ylityksen ajan merellä oli lintuja. Matkan
varrella oli monta öljynporauslauttaa, ne näkyvät pimeässä hyvin. Toisena
yönä oli hässäkkää, kun samassa paikassa oli monta troolaria ja
öljynporauslautta oli hinauksessa. Troolarit eivät väistä purjeveneitä ja
siellä oli oltava silmä tarkkana.
Peterheadissa on jo vuorovesi. Ponttoonilaiturissa on hyvä olla, kunhan
laskuveden aikaan riittää vesi veneen alla. Peterheadin vierassatama on
parin kilometrin päässä keskustasta. Täytämme maahantulopaperit
satamakonttorissa ja satamamestari faksaa ne eteenpäin. Käymme päivällä
kävelyllä ja tutustumassa kylään. Ostamme skotlantilaisten oman lipun ja
vaihdamme sen kohteliaisuuslipuksi englannin lipun tilalle.

17.7.2009 Peterhead - Whitehills
Osan matkaa tulimme purjeilla, loppumatkasta tuuli kääntyi vastaiseksi ja
tulimme koneella. Ennen Whitehillssiä tuuli oli jo 12 m/s. Whitehillssin
sisääntulo on kapea ja mutkikas. Tuulen suojaksi on rakennettu korkeat
muurit. Olemme ulommassa osassa satamaa ja täällä riittää vesi laskuveden
aikana. Vuorovesi on noin 1,20 m. Tuuli kovenee kaiken aikaa.
Käymme illalla syömässä paikallisessa ravintolassa. Siinä on pubi
alakerrassa ja ravintola yläkerrassa. Menimme pubin ovesta sisään ja meille
tultiin pikaisesti kertomaan, ettei lapsia saa tuoda pubiin. Siirryimme
yläkerran puolelle. Täällä on hyvät alkukeitot, ne ovat esim. sakeita
sosekeittoja, joissa on makua.

18.8.2009 Whitehills
Merellä on myrsky, kova tuuli ja sataa vettä. Tämä on hyvä päivä pestä
pyykkiä ja viettää sadepäivää sisätiloissa. Täällä on päivähuone, jossa on
leivänpaahdin. Keräämme aamiaistavarat kassiin ja menemme syömään
paahtoleipää aamiaiseksi, maistuipas pitkästä aikaa hyvältä. Ostimme
Rummikub -pelin. Pelaamme peliä ja Oona on jo kehittynyt taitavaksi
pelaajaksi. Täällä piti olla illalla Whitehills Gala Parade, jossa lapset,
ja miksei myös aikuiset, pukeutuvat kummituksiksi ja muiksi kummajaisiksi.
Kulkue kulkee läpi kylän ja loppupäässä on buffet, tanssia ja hauskanpitoa.
Gala on peruutettu huonon kelin vuoksi. Illalla on kuitenkin tanssia, disco
ja baari sisätiloissa. Menemme tutustumaan paikalliseen seuraelämään ja
juttelemaan paikallisten kanssa niitä näitä. Emme olleet myöhään, koska
Oonakin oli mukana.

19.7.2009 Whitehills

Aamupäivällä tuuli on jo vähän laantunut ja aurinkokin löytyi. Sää vaihtelee
paljon, illasta on jo kova tuuli ja sateista. Päivällä Oona ja Vikke
tutkivat paikallista rapu- ja kalakantaa. Haavilla saa noukittua merestä
tasku- ja katkarapuja ja erilaisia kaloja. Lopuksi kaikki päästetään
takaisin mereen. Iltapäivällä lähdemme pyöräilemään naapurikylään Banffiin.
Sadekuuroja tuli useampia ja välillä pidimme sadetta mm. karavaanarien
pesukatoksen alla. Maisemana on toisella puolella meri ja toisellapuolella
matalaa pusikkoa ja peltoja. Täällä on nurmikolla koloja ja näimme pieniä
pitkäkorvia Banffin retkellä. Taitavat olla kaneja. Puita täällä ei ole kuin
puutarhoissa. Talot on rakennettu luonnon kivistä.

Näillä rannoilla näkyy hylkeitä. Nousuveden aikaan oli kaksi uskaliasta
lainelautailijaa meren aalloissa.

20.7.2009 Whitehills - Inverness
Aamun alkajaisiksi Vikke kiipeää mastoon ja hakee ylös jääneen genaakkerin
nostimen. Tälle päivälle on luvattu sopivat tuulet ja tarkoitus on jatkaa
matkaa kohti Caledonian kanavaa. Ainakin aamulla keli on aurinkoinen ja
vähätuulinen. Lähdemme nousuveden aikaan merelle. Tällä kertaa ennusteet
eivät osuneet ihan kohdalleen. Meillä oli 12 m/s vastatuuli koko matkan,
ajoimme koneella. Polttoaineen kulutus oli korkea. Kone sammui kerran
matkalla. Dieseliä oli vielä riittävästi, lisäsimme kuitenkin pari
kannullista ja matka jatkui taas. Tämä rannikko on saareton ja monet satamat
ovat liian matalia laskuveden aikana.
Näimme matkalla valaan, upea näky. Kun tulimme illalla Invernessiin, juuri
ennen satamaa delfiini tuli kiertelemään veneen ympärille. Paikka oli tyyni
ja delfiinin ääntelyt ja puhinat kuuluivat aivan selvästi. Tämä satama on
aivan uusi. Ponttoonilaiturit tekevät yöpymisen helpoksi vaikka vuorovesi on
4 m.

21.7.2009 Inverness
Kuivattelemme ja tuuletamme aamupäivän venettä. Pyöräilemme illalla
keskustaan. Kaupat olivat jo pääosassa kiinni kuudenaikaan. Vesisadetta
loppupäivä.

22.7.2009 Inverness - Muirtown, Seaport Marina
Aloitimme Caledonian kanavan, ensimmäinen sulku. Siirryimme Invernessin
toiselle puolelle. Menemme päiväksi keskustaan. Käymme katsomassa linnaa, se
oli muutettu Sheriffin officeksi ja oikeustaloksi. Käymme museossa
tutustumassa Skotlantilaisten historiaan.

23.7.2009 Muirtown, Seaport Marina - Loch Ness, Urguhart bay
Loch Nessin hirviöstä on paljon tarinoita. Erään tarinan mukaan Nessie on
vältellyt ihmisiä ja yrittänyt olla rauhassa. Nessiellä on poikaset
kasvamassa uusiksi monstereiksi. Tämän tarinan mukaan Nessie on ystävällinen
otus. Emme nähneet Nessietä, vaikka kuinka yritimme etsiä. Loch Ness on
syvimmästä kohdasta yli 300 m syvä järvi.
Käymme tutustumassa Urguhartin linnan raunioihin. Kun tulemme takaisin,
laiturilla on kaksi ranskalaista tyttöä. Heillä on vain pressut yöksi
suojana. Yöksi on tulossa kova vesisade ja pyydämme heidät veneelle yöksi.
Réjanne Le Bivic ja Perrine Marin ovat mukana matkassa seuraavaan
pysähdykseen asti.

24.7.2009 Loch Ness, Urguhart bay - Fort Augustus
Käymme aamupäivällä ratsastamassa. Reitti kulkee hyvin ylös vuorelle. Sieltä
on mahtavat maisemat Loch Nessille. Näemme kauriita ja erilaisia lintuja.
Kuljemme lammasaitauksien läpi, hevoset ovat tottuneet lampaisiin. Jatkamme
matkaa Fort Augustukseen, josta ranskalaiset ystävämme jatkavat
bussimatkaansa. Heidän kanssaan oli mukava viettää iltaa ja kertoivat paljon
ranskalaisten tavoista ja tottumuksista. Itselleni jäi hyvin positiivinen
kuva ranskalaisista. He pyysivät meitä käymään ja kukaties ehkä ensi kesänä
näemme.

25.7.2009 Fort Augustus
Fort Augustus on pieni kylä kanavan varrella. Täällä on useampi sulku
peräkkäin. Vikke syö täällä ensimmäisen kerran Haggista. Se on jauhetusta
lihasta, sisäelimistä ja ryyneistä haudutettua tuhtia Skottilaista ruokaa.
Käymme tutustumassa pieneen tilaan, jossa on lampaita, vuohia, poneja,
aaseja, ankkoja, kanoja ja Highlandin lehmiä.

26.7.2009 Fort Augustus - Loch Oich
Tyhjennämme septitankin ja tankin hoitaja pyysi meitä maksamaan
tyhjennysmaksun. Menin toimistoon ja kun kysyin, paljonko se maksaa,
virkailija ei osannut sanoa summaa, koska siitä oli niin kauan kun hän oli
viimeksi tyhjennyksestä veloittanut. Eli täällä kaikki tyhjentävät septit
järviin. Suomalainen maksuton tyhjennys on hyvä tapa ja edistää
septitankkien tyhjennysasemien käyttöä. Meille selvisi myöhemmin että maksu
olisi ollut noin 15,- euroa/tyhjennys aika paljon pienen säiliön
tyhjennyshinnaksi.

27.7.2009 Loch Oich - Benavie
Sää on hyvin tuulinen ja sateinen. Yövymme Loch Oichissa mökkikylässä.
Täällä on lämmitetty uima-allas ja sauna. Menimme saunaan ja siellä oli
mukavan lämmin. Minkäänlaista löylyvesiastiaa sieltä ei kylläkään löytynyt.
Sähkökiukaassa oli muutama kivi ja saimme ihan hyvät löylyt, kun saimme
heitettyä sinne vettä. Saunassa ei ollut muita kuin me.
Tästä eteenpäin sulut ovat alaspäin, eli jonkin verran helpompia kuin
ylöspäin tultaessa.

28.7.2009 Benavie
Nyt tiedän miksi tätä aluetta sanotaan Highlandiksi. Täällä on vuoria joka
puolella. Puita kasvaa vuorien puoleenväliin ja huipulla on vihreää ruohoa.
Kävimme tänään Englannin korkeimmalla vuorella, Ben Neviksessä. Ben Nevis on
1344 m korkea. Lähdimme aamulla bussilla matkaan Nevis Rangeen. Siellä on
köysiratakuljetukset puoleen väliin vuorta ja kävelemme vähän ylöspäin.
Ylhäälle on vielä erikseen köysiradat, mutta ne ovat käytössä vain talvella
laskettelijoille. Ylhäältä näkyy kauas mahtavat maisemat. Täällä on
harvakseen taloja ja paljon lampaita.

29.7.2009 Benavie
Fort Williamsista lähtee höyryjuna Mallaigiin. Lähdemme päiväksi
junamatkalle. Juna on Harry Potterin elokuvissa käytetty Tylypahkan juna.
Matka kestää parituntia suuntaansa. Meillä on päivällä pari tuntia aikaa
kierrellä Mallaigissa. Mallaig on merenrannalla oleva satamapaikka. Junassa
on vanhanajan tunnelma. Juna puksuttaa ylös alas ja tunneleissa kaikki
ikkunat höyrystyvät.

30.7.2009 Benavie - Oban
Olemme odotelleet muutaman päivän Benaviessa sopivia kelejä matkan
jatkamiseen. Täällä on ollut kovat tuulet ja sadetta. Tälle päivälle on
luvattu jo vähän kohtuullisempaa keliä. Pääsemme osan matkasta purjeilla,
osan matkaa on purjeet ja moottori.
31.7.2009 Oban
Tälle päivälle on luvattu kovat tuulet ja sadetta. Ennusteet toteutuvat
tällä kertaa, kokopäivän ja yön on kovat tuuli ja vettä tulee melkein kaiken
aikaa. Menemme Obanin Marinasta ilmaisella lautalla Obanin keskustaan.
Vikeltä lohkesi hammas ja etsimme hammaslääkäriä. Täällä on useampikin,
mutta seuraava vapaa aika on vasta tiistaina. Meillä on tarkoitus jatkaa
matkaa jo huomenna, joten hammaslääkärikäynti jää seuraavaan paikkaan.

1.8.2009 Oban
Kovat tuulet jatkuvat, jäämme vielä yhdeksi yöksi Obaniin. Vesisadetta, eli
aika normaali keli. Käymme päivällä Obanin keskustassa ostoksilla. Oona ja
Vikke käyvät läheisellä tilalta kysymässä, pääsisikö Oona ratsastamaan
heidän ponilla. Poni pelkää tuulisena päivänä liikaa, eikä sillä voinut
ratsastaa nyt. Vikke osti tuoreita munia ja lampaanlihaa tilalta.

2.8.2009 Oban - Crinan kanava
Vähän matkaa pääsimme jo purjeilla, loppumatka oli genoalla ja koneella tai
koneella. Päivä oli suurimmaksi osaksi aurinkoinen. Kapeassa salmessa oli
kovat virtaukset ja ruoria sai veivata jo ihan urakalla. Kun tulimme Crinan
kanavaan ja menin maksamaan kanavamaksua, virkailija sanoi että olemme
ensimmäinen suomalainen vene Crinan kanavassa. Tämä oli hyvin yllättävää,
mutta toisaalta Crinan kanava ei ole ensimmäinen reittivalinta. Täällä ei
ole tullut vielä yhtään suomalaista venettä vastaa, joten saattaahan tuo
pitää paikkansakin. Kävimme illalla Crinanissa kävelyllä. ja täälläkin on
korkeita vuoria.

3.8.2009 Crinan kanava, Cairnbaan
Tämän kanavan sulut ovat käsin veivattavia. Ainoastaan ensimmäinen ja
viimeinen sulku ovat sulunhoitajien hoidossa. Sulkujen portit avataan ja
suljetaan työntämällä. Veden virtaus hoidetaan sulkuluukkujen nosto- ja
laskukammella. Päivän aikana menimme yhdeksästä itse veivattavasta sulusta.
Olin varustautunut kuivan kelin vaatteisiin, päivällä satoi välillä vettä
kaatamalla ja vaatteet olivat ihan märät. Sen verran oli taukoa suluissa,
että ehdin vaihtamaan kuivat vehkeet ja sadeasun päälle. Sulkujen avaaminen
ja sulkeminen kävi jo hyvästä päiväjumpasta. 

4.8.2009 Crinan kanava, Lochgilphead
Siirrymme aamulla seuraavaan paikkaan. Tässä välissä ei ole yhtään sulkua ja
matka taittui joutuisasti. Vietämme sadepäivää. Oona ja Vikke menevät uimaan
uimahalliin. He tulevat kohta takaisin, uimahallissa on kahdesta kolmeen
yleinen uintiaika, muut ajat ovat varattuja. Täälläpäin ei ole kovin montaa
uimahallia tullut vastaan, joten ymmärrettävästi ne harvat ovat hyvin
käytössä. Siinä uimahallissa ei ollut saunaa.

5.8.2009 Crinan kanava, Ardrishaig
Syömme aamiaiseksi skottilaisista kaurahiutaleista tehtyä puuroa. Puuro oli
ihan samanlaista kuin Suomessakin. Siirrymme aamiaisen jälkeen eteenpäin.
Tämä päivä on ollut lupaavasti aurinkoinen, illasta rippaa vähän vettä.
Vikke kiipesi taas mastoon ja korjasi maston ajovalon. Merellä on kova
vastatuuli tänään, käymme kysymässä voimmeko olla vielä yhden yön kanavassa.
Kanavassa on lisenssi, joka on voimassa vain 5.8. asti.

6.8.2009 Crinan kanava, Ardrishaig - Troon
Tänään menemme viimeiset sulut. Viimeinen sulku on sähköohjauksessa. Vikke
antoi sulkumestarille lippiksen, nyt on Suomen värit edustettuna Crinan
kanavassa. Jatkamme etelän suuntaan, tämän päivän matka on 30 mailia. Päivä
on aurinkoinen ja pääsemme purjeilla pitkän matkan. Edelleenkin tuulet
vaihtelevat hyvin nopeasti, hetkessä se voi kaksinkertaistua vähäksi aikaa.
Troon on pieni kaupunki, josta on bussiyhteydet Glasgowhun ja lauttayhteydet
Belfastiin. Satama on myös paikallisten käytössä, ravintolaan tullaan
syömään hyvää illallista ja nauttimaan samppanjaa. Suihkutilat ovat tähän
astisista kaikkein hulppeimmat ja ensimmäinen paikka jossa on amme.

7.8.2009 Troon - Stranraer
Lähdemme aamulla jo aikaisin liikkeelle. Päivä on tyyni ja aurinkoinen.
Täälläpäin on isoja lehmä- ja lammastiloja. Maisemat ovat edelleen vehreitä
ja täällä on paljon peltoalueita. Vietämme viimeisiä päiviä Skotlannissa.
Stranraer on uusi satama, laiturit ovat ponttoonilaitureita. Satamamaksu on
10 puntaa, sähkö 10 p ja säätiedotukset tuodaan veneeseen, oli hyvä paikka.
Tänne liikennöi useamman kerran päivässä Stena-linen katamaraani
-autolautta. Se kulkee Irlantiin ja takaisin.

8.8.2009 Stranraer
Skotlannissa on kaikki talot tehty kivestä. Täällä ei ole puutaloja
ollenkaan. Skotlantilaisten perinneruoka on Haggis, se on tehty lihasta,
sisäelimistä ja ryyneistä. Alkuperäinen Haggis on haudutettu eläimen
mahalaukussa kypsäksi. Vikke on maistellut Haggista pitkin Skotlannin
rannikkoa. Haggis maistuu joka paikassa erilaiselta. Välillä se maistuu ihan
lampaalta ja välillä maksalta ja kaikkea siltä väliltä. Yhdessä
säilykepurkin ohjeessa käsketään lisäämään paistinpannulla kuumennettuun
Haggisiin loraus viskiä ennen tarjoilua. Haggis on tuhtia ruokaa ja sillä
pärjää pitkään.

9.8.2009 Stranraer, Skotlanti - Carrickfergus, Pohjois-Irlanti
Aamu on tyyni ja ajamme koneella Loch Ryanista ulos. Merellä on mukava
myötätuuli ja pääsemme purjeilla suurimman osan matkaa. Matkalla tuli
hernerokkasumu, näymme onneksi tutkassa. Stena-Linen katamaraani kiersi
meidät parin mailin päästä. Tähän mennessä käytetyt valuutat: Ruotsissa ja
Norjassa oli kruunut, Skotlannissa on punta ja siinä lukee Bank of Scotland.
Pohjois-Irlannissa on myös punta ja näissä lukee Belfast. Skotlannin punnat
kävivät täällä jätskin ostoon, eli taitavat kuitenkin olla tavallisia
Englannin puntia. Tämä satama on uusi ja täällä on toinen yö ilmainen. Hyvät
suihkut ja vartioitu satama. Kaikki kaupat olivat kiinni, mutta ovat varmaan
huomenna maanantaina auki.


10.8.2009 Carrickfergus
Tämä on osa Belfastia ja ihan tavallinen pieni kylä. Käymme tutustumassa
paikalliseen linnaan. Siellä on taisteltu viimeiset vuosisadat verisesti
linnan herruudesta, skotlantilaiset ja englantilaiset keskenään. Täällä on
kerrostaloja ja jonkin verran englantilaistyyppisiä taloja. Tarkoitin
englantilaistyyppisillä niitä taloja, joissa on alakerrassa olohuone ja
keittiö, yläkerrassa makuuhuoneet. Talot ovat kaksikerroksisia kivitaloja ja
kaikilla on oma sisäänkäynti. Niitä taloja oli myös Skotlannissa paljon.

11.8.2009 Carrickfergus - Ardclass
Aamu on tyyni ja ajamme alkumatkan koneella. Osan matkasta pääsemme
purjeilla. Kun saavumme Ardclassiin, satamassa on hyljeperhe. Ne pyörivät
lähellä, reimarin vieressä. Kun seuraava laskuvesi tuli, näimme koko
reimarin ympäristön ja hylje oli köllötellyt kumpareen päällä. Kumpare oli
ihan vedenpinnan alapuolella. Täällä sain kaupassa viidenpunnan setelin,
joka oli tehnyt muovisesta paperista. Se tuntui ihan muovilta kädessä.

12.8.2009 Ardclass - Dublin, Dun Laoghaire Marina
Tämän päivän matka oli jo vähän pidempi, 12 tuntia. Tulimme alkuosan
matkasta purjeilla ja loppumatka oli taas koneella. Näimme matkalla valaita
ja delfiinejä. Matkalla Vikke pyöräili, hän laittoi yhden pyörän
telineeseen, jossa voi polkea pyörällä paikallaan. Tarvitaan kuntoilua
veneessäkin.
Dublinin Dun Laoghaire Marina -satama on iso ja täällä saa kävellä
toimistorakennukseen pitkältä. Tänne loppupäähän on laitettu suihkuvene,
jossa on vessat ja suihkut. Ei tarvitse mennä päärakennukseen asti suihkuun.
Tämä on ollut tähän astisista paikoista kallein, 48,40/yö. Täällä ovet ja
portit aukeavat sormenjäljellä, ensimmäinen paikka jossa on
sormenjälkitunnistus. Aikaisemmat ovat olleet joko numerokoodilla tai
kulkukortilla.
Kun kävimme tankkaamassa, Oona näki hylkeen laiturin alla. Nyt on
ensimmäinen paikka, jossa voi käyttää euroja. Oonalla on ollut 60,- euroa
omaa rahaa mukana ja hän on kysellyt jo monta kertaa, koska tulemme paikkaan
jossa eurot käyvät.

13.8.2009 Dublin, Dun Laoghaire Marina - Arklow
Menemme aamusta junalla Dublinin keskustaan. Vikke ja Oona ostivat
kauko-ohjattavan lentävän pörriäisen, Oona suunnittelee kovasti missä sitä
voi lennättää. Seuraavassa satamassa pääsemme kokeilemaan sitä. Dublinissa
on paljon linnoja ja erilaisia muistomerkkejä. Keskustassa on The Spire
2003, pelkkä suippo torni joka on tosikorkea. Lähdemme eteenpäin
iltapäivällä, alkumatka on koneella ja osa koneella ja purjeilla. Tällä
matkalla on paikka paikoin kovia virtauksia, yhdessä kohdassa menimme jo yli
10 solmun vauhtia. Meillä on matkaseurana englantilaiset, joilla on Swan
-vene. Tulemme illalla Arklowhun ja yövymme ponttonilaiturissa.

14.8.2009 Arklow
Merellä on kovat tuulet ja odottelemme täällä pari päivää sopivampia tuulia.
Kävimme Oonan kanssa päivällä leffassa katsomassa G-Forsen, se kertoi
salaisista marsuagenteista, ihan hauska lasten leffa. Lennätettävä
pörriäinen on ollut ihan hauska kapistus. Sitä voi lennättää veneessä
sisälläkin. Se on tehty styroksista ja kestävästä muovista.
Reedsin kirjan mukaan täällä on ponttonipaikat 15,-/yö, mutta
todellisuudessa veloitus on 32,-/yö.

15.8.2009 Arklow
Täältä löytyi pitkä hiekkaranta. Päivä on aurinkoinen ja vietämme päivää
hiekkarannalla. Muuten samanlainen hiekkaranta kuin esim. Espanjassa, mutta
täältä puuttuvat ihmiset ja virvokekioskit.
Kahvin hinta on ollut matkan aikana kallis, esim. 227 g:n paketti maksoi yli
3 euroa. Täällä juodaan varmaan vähemmän kahvia, kuin meillä Suomessa.

16.8.2009 Arklow -Rosslare Europort
Aamusta tuulee vielä aikalailla. Lähdemme liikenteeseen ennen puoltapäivää.
Täällä virtauksilla on iso merkitys purjehtimiseen. Jos normaali vauhti on 6
solmua ja virtaus 2 solmua, niin vastavirtaan ajettaessa nopeus on 4 solmua
ja myötävirtaan ajettaessa 8 solmua. Sen takia olemme yrittäneet katsoa
sopivat virtaukset päivittäin.
Täällä Rosslaressa on vuorovesi reilun metrin verran. Tämä on autolauttojen
satama. Stena-Line ja Iris Ferries ajaa ainakin tänne. Molempien laivoihin
lastataan isot määrät autoja ja tavaraa. Iris Ferriersillä oli
pelastusveneharjoitukset, he laskivat pelastusveneen ja testasivat veneen
toiminnan.
Tänne Rosslareen voi tulla purjeveneellä yöksi, mutta täältä ei pääse ulos
ilman turva- ja heijastusliivejä. Kävimme portilla kysymässä, josko olisimme
päässeet kylälle käymään, hän näytti omia liivejä ja sanoi, että vain jos
teillä on tällaiset. Täällä lastataan kontteja, rekkoja ja muita autoja
liikkuu kaiken aikaa, täällä täytyy näkyä hyvin. Kellokin on jo yli
kahdeksan, että eiköhän sitä parin Rummikub -pelin jälkeen ole jo hyvä mennä
nukkumaan.

22.8.2009 Crosshaven - Baltimore
Aamu alkoi aurinkoisena ja kevyttuulisena. Crosshavenissa on tämän reissun
edullisin diesel 0,65 euroa/litra. Tankkaamme tankin ja kanisterit täyteen.
Lähdemme aamusta Baltimoren suuntaan. Koko matkan on mukavat tuulet ja
pääsemme purjeilla pitkän pätkän. Baltimoren satamassa ei ole varsinaisia
laitureita ja jäämme mooringiin sataman edustalle. Kun laskimme satamaan
tultaessa purjeita, tuuli vei Vikelta lippiksen. Mooringpaikka on muutaman
sadan metrin päässä. Myöhemmin Vikke laittoi kumivenettä kannella ja lippis
ui veneen viereen, hän sai ongittua sen keksillä takaisin veneeseen. Lippis
ei ihan selvästi ollut nähnyt vielä tarpeeksi maailmaa ja halusi tulla
takaisin. Lähinnä hämmästyttävää oli se, että se sattui tulemaan niin
lähelle venettä, että sen sai kiinni. Lippiksen matka oli pitkä ja meren
lahti sataman edustalla on leveä.
Oona ja tanskalaisen Navigo -veneen Maja pelaavat pelejä ja lennättävät
pörriäistä. Vikke paistaa ison kasan lettuja. Illasta nousee kova tuuli ja
sataa.

23.8.2009 Baltimore
Jouduimme yöllä vaihtamaan paikkaa mooringista ankkuriin. Laskuveden aikaan
naapurivene tuli meidän veneeseen kiinni. Sen takana olevat kumiveneen
kiinnitystelineen aisat osuivat meidän veneeseen. Meidän vene on
pitkäkölinen, painava vene ja naapurin vene on lyhytkölinen kevyempi vene.
Meidän vene liikkuu vuoroveden mukana ja naapurivene liikkuu enemmän tuulen
mukana. Oli pimeää ja sateista, kun vaihdoimme paikkaa, mutta uusi paikka
löytyi hyvin ja siinä oli ihan hyvä yöpyä. Vaihdoimme aamulla toiseen
mooring -paikkaan, sellaiseen jossa on pitkäkölinen vene meidän naapurissa.
Baltimore on pieni kylä, jossa on kauppa, muutama kuppila ja jokunen B&B
paikka. Joku kertoi, että jenkeissä oleva Baltimore on saanut nimensä tämän
paikan mukaan. Täältä on lähtenyt sinne väkeä ja he ovat nimenneet sen
paikan.
Käymme iltapäivällä pelaamassa tanskalaisten kanssa jalkapalloa ja
polttopalloa. Läheisellä leikkikentällä on temppurata, joka on ihan hyvää
tasapainoharjoittelua näille isommillekin. Tanskalaisten veneessä on isä
Michael, äiti Maria, 13 vuotias Maja ja 8 vuotias Malte.

24.8.2008 Baltimore
Käymme päivällä uimassa paikallisessa kuntokeskuksessa. Siellä on
uima-allas, höyryhuone ja sauna. Saunan seinällä on kyltti: Pyydämme, että
ette heittäisi vettä kiukaalle, koska se ruostuu. Kiukaan valmistaja
suosittelee samaa. Sauna on TYLÖ:n sauna. Niin, että saunassako ei kuulu
heittää vettä kiukaalle?
Leivoin pullaa, sämpylöitä ja ruisleipää, olipas kotoisen makuista.

25.8.2009 Baltimore
Yöllä on kova tuuli. Aamulla tuuli rauhoittuu ja päivä on aurinkoinen.
Näillä näkymin pääsemme huomenna aloittamaan Biskajan lahden ylityksen.
Menemme käymään maissa. Satamassa on pieni vene, josta ne heittävät kaloja
mereen. Kaksi hyljettä on veneen perässä ja ne saavat kaloja. Hylkeet ovat
varmaan saaneet aikaisemminkin samasta veneestä kaloja, koska ne pyörivät
veneen ympärillä pitkään.

26.8.2009 Baltimore
Yöllä oli kova tuuli. Tuuli humisi vanteissa ja vene keinui. Naapuriveneen
mies kertoi, että hän näki yöllä kumiveneen kelluvan yksikseen. Hänellä ei
ole omaa kumivenettä ja hän ei päässyt ottamaan sitä kiinni. Vikke lähti
etsimään venettä ja hän löysi sen tunnin etsimisen jälkeen. Omistaja kävi
hakemassa sen meidän veneen perästä myöhemmin päivällä.
Kävimme tänään uimassa samassa uimahallissa kuin maanantaina. Maja ja Malte
tulivat meidän mukaan. Tällä kertaa uimahallin hoitaja kävi sanomassa
meille, kun olimme saunassa, että lapset eivät saa tulla saunaan. Siellä on
seinällä kyltti "Adults only".

27.8.2009 Baltimore
Tänään on vielä kova tuuli. Tuulen pitäisi kääntyä ja pääsemme lähtemään.
Sääennusteen mukaan on tulossa korkeapaine ja sen mukana kohtuulliset tuulet
Biskajan lahdelle. Vikke lähtee käymään kaupassa hakemassa maidot ja leivät,
olemme valmiit lähtemään. Tuuli jatkuu kovana ja kovenee entisestään.
Tanskalaiset tulevat meidän veneelle, syömme kääretorttua, juttelemme niitä
näitä ja lapset pelaavat Rummikubea. Katsotaan huomenna aamulla, olisiko
sopivampia tuulia.

28.9.2009 Baltimore, Irlanti - Biskajan lahti
Jokainen päivä alkaa näköjään samalla tavalla, yöllä oli kova tuuli ja satoi
vettä. Viimeyönä oli mittarissa yli 17 m/s, vene keinui jo aikalailla.
Merelle oli annettu myrskyvaroituksia ja todennäköisesti siellä onkin ollut
kovat myrskyt. Aamu ainakin on aurinkoinen, mutta kova tuuli jatkuu
edelleen. Yritämme löytää sopivaa koloa, jossa voisimme lähteä ylitykseen.
Illaksi ja ensi yöksi on annettu myrskyvaroitukset, joten odottelemme vielä.
Iltaa kohti tuuli tyyntyy vähän ja aloitamme ylityksen klo 19.00.

29.8.2009 Biskajan lahti
Alkumatkasta oli keinuntaa, kun vuorovesi osuu rantaan. Yöllä on 13-15 m/s
tuulta. Sain muutaman saavillisen vettä niskaan, kun aalto löi kuomun ja
veneen laidan välistä sisään. Viken puhelin oli pöydällä ja se kastui
kokonaan, nyt se ei enää aukea ollenkaan.
Västäräkki tuli päivällä veneen kannelle ja oli siinä jonkin aikaa, se
yritti löytää suojaista paikkaa purjeiden ja kumiveneen välistä. Se kävi
varmaan lepäilemässä välillä. Täälläkin on ihan avomerellä asti lintuja.

30.8.2009 Biskajan lahti
Meillä on ollut matkaseuralaisina delfiinejä, niitä on hauska seurata. Nyt
alkaa olla jo syvää vettä. Kun lähdimme Baltimoresta, alku pätkä oli 50
metrin luokkaa. Siitä se on pikkuhiljaa syventynyt, 102 m, 650 m, 1029 m,
1706 m, 2133 m ja 4561 m. Neljä ja puoli kilometriä on Seutulassa koululle,
kotiin ja takaisin koululle. Mitähän siellä pohjassa mahtaa olla?

31.8.2009 Biskajan lahti
Nyt on tuulet jo kääntyneet, meillä on mukavaa myötätuulta ja aurinkoa.
Täällä syvässä vedessä aallot ovat isoja ja loivia. Tämä on ensimmäinen
kerta, kun olen aallokossa, jossa aalto peittää horisontin. Kun vene on
aallon pohjassa, näkyy molemmin puolin pelkkää aaltoa, huima tunne. Aallon
harjalta näkyy kauas ja silloin pystyy havainnoimaan muut veneet ja laivat.

01.09.09 Biskajan lahti - La Coruña, Espanja
Tämän päivän purjehdus on sujunut mukavassa myötätuulessa. Ilma on jo
lämpöisen tuntuista ja aurinkoista. Vene keinuu kaiken aikaa niin, että on
pidettävä koko ajan kiinni jostain. Myötätuulessa purjehtiminen on kuitenkin
paljon mukavampaa koska meno on rauhallisempaa. Saavumme La Coruñaan
iltayöstä. Sataman edustalla on paljon meriliikennettä, joka puolella on
joku menossa tai tulossa vaikka on jo myöhäinen ilta. Laitamme veneen
laituriin ja lähdemme nukkumaan, kyllä uni maistuikin mukavalta satamassa
rauhallisessa ponttonilaiturissa.

02.09.09 La Coruña
Marina Coruña on iso satama, 700 paikkaa. Tässä on vieressä torni, josta
valvotaan meriliikennettä. Ostin pyykkitupaan päivän kortin, 10,-. Koko
päivä kuluu pyykinpesussa, venettä siivotessa ja tavaroita kuivatellessa.
Päivä on aurinkoinen, illalla nousee tuuli ja ripsuttelee vähän vettä.

03.09.09 La Coruña
La Coruña on iso kaupunki ja täällä on monta satamaa. Isoja hiekkarantoja on
useampia ja rantakaduilta löytyy Casino ja paljon hotelleja. Lähdemme
iltapäivästä kaupungille kiertelemään. Hintataso on huomattavasti alempi
kuin Irlannissa. Täällä on jo turistipaikan tunnelmaa. Joka puolella kuuluu
eri kieliä ja suurin osa vastaantulijoista on turisteja. Naapurisatamaan
tulee isoja risteilyaluksia, joista turistit tulevat kaupungille ostoksille.
Löysimme naisten vaateliikkeen, jonka nimi on Hameväki. Menimme liikkeeseen
ja yksi myyjä tiesi, että se on suomalainen nimi. Uimaranta oli melkoisen
tyhjä, mutta se johtuu ehkä siitä, että täällä on ilmeisesti paikallisten
mukaan jo viileää. Meikäläisen mielestä täällä alkaa olla jo hellettä
ilmassa.




04.09.09 La Coruña
Tänään Oonalla on pitkä koulupäivä. Päivä on aurinkoinen ja iltapäivästä
lähtien tuulinen. Oona saa haavilla ison kalan kiinni. Vikke laittaa sen
suolaan ja osan kalasta Oona vie kissoille. Tämä on ensimmäinen paikka,
jossa näkyy villikissoja. Siellä on yksi musta emokissa, jolla on poikaset
mukana. Vastapäisellä laiturilla on ollut kaikkina päivinä joukko
kalastajia, jotka antavat kissoille osan saaliista.
Katselin päivällä naapuriveneitä. Täällä on muutama 40-50 jalkainen
purjevene, oikein muikean oloisia veneitä. Ne alkavat olla jo sen kokoisia,
että niihin tarvitaan miehistö. Tässä pätkä yhden kipparin
puhelinkeskustelusta:" .yksi miehistöni jäsen.". On tuossa vieressä yksi
iäkäs pariskunta, joilla on 40 jalkainen vene. Ne tulivat satamaan ja heillä
oli vastassa auttamassa kolme miestä sataman henkilökunnasta. Pariskunta oli
soittanut etukäteen tulostaan ja sopinut vastaanottajat paikalle. Isolla
veneellä yksin tai kaksin laituriin tulo on melkoinen haaste ja laiturilla
vastaanottajat helpottavat tilannetta huomattavasti.

05.09.09 La Coruña - Camariñas
Lähdimme La Coruñasta aikaisin aamulla. Rannikon lähellä aallokko oli
lyhyempää ja vene keinui aikalailla. Loppumatka sujui hyvin ja olimme
perillä iltapäivällä. Meillä oli mukava pohjoistuuli koko matkan. Camariñas
on pieni kylä sopivan päivämatkan päässä.

06.09.09 Camariñas - Finisterre
Mukavat myötätuulet jatkuvat. Päivä on aurinkoinen ja hyvin kevyt tuulinen.
Olemme ankkurissa rannan lähellä. Lahdella on skandinaavinen tunnelma.
Täällä on kaksi tanskalaista venettä, yksi ruotsalainen ja meidän vene,
muita veneitä ei ole. Vikke laittoi flengausköydet ison nostimeen. Oona,
Maja ja Malte hyppivät uimaan köysillä. Vesi on kylmää, mutta lapsia se ei
haitannut.

07.09.09 Finisterre
Päivä on lämmin ja kevyt tuulinen. Finisterre on pieni kylä, siellä on kolme
kauppaa ja kolme kuppilaa. Kaupan myyjä kertoi, että täällä on ollut
elokuusta asti hyvät ilmat. Rannan hiekka on hienon hienoa ja tuntuu
jalkapohjissa pehmeältä. Meillä ei ole lämmitystä yöllä. Yö on sen verran
viileä, että aamulla laitamme lämmityksen vähäksi aikaa päälle. Paikalliset
menevät läheiselle simpukkaviljelmälle ja sukeltavat märkäpuvun kanssa
simpukoita. Vesi on kylmää.

08.09.09 Finisterre - Muros
Purjehdimme päivällä kahdentoista mailin päähän Murokseen. Meillä on
myötätuuli ja aurinkoinen päivä. Päivän aikana tuuli kovenee ja yöllä on jo
kova tuuli. Menemme lahden poukamaan ankkuriin. Ankkuri ei pitänyt
mutapohjassa ja me jouduimme vaihtamaan paikkaa. Vähän matkan päässä on
hiekkapohja ja siinä ankkuri pitää hyvin.

09.09.09 Muros
Kova tuuli jatkuu. Paikalliset kalastajat laskevat tai oikeastaan heittävät
verkot veteen. Tämä paikka on kovin tuulinen ja siirrymme aamusta Portosin
satamaan. Matka on lyhyt ja olemme pian ponttonilaiturissa. Club Nautica
Portosin on uusi paikka. Täällä on tenniskenttä ja lapsille oma
leikkikenttä. Menin viemään roskia ja aitauksessa oli paperille, pahville,
muoville, lasille ja öljyille omat pöntöt. En löytänyt tavallisille
kaatopaikkaroskille säiliötä ja kävin kysymässä, missä niiden paikka on.
Kaveri sanoi, että roskat voi laittaa mihin säiliöön tahansa, koska ne
menevät kaikki samaan jäteautoon. Niin, että se siitä kierrätyksestä.
Kävimme illalla syömässä Clubin ravintolassa. Se aukesi vasta yhdeksältä
illalla. Listalla oli paljon meren herkkuja. Ruoka oli hyvää ja
kohtuuhintaista. Ravintolassa ei ollut ketään muita kuin me.

10.09.09 Muros, Portosin
Katselin aamulla, kun lokin poikanen sai kalan ja yritti syödä sen. Joka
kerta, kun poikanen heitti kalan ilmaan ja yritti kääntää sen pää edellä
nokkaansa, kala pääsi karkuun. Poikanen oli kuitenkin niin nopea, että se
sai kalan uudestaan kiinni. Aikansa heiteltyään lokki sai kalan oikein päin
ja suuhunsa.
Käymme illasta läheisessä Supermercadossa ostoksilla. Siellä oli
punaviinipulloja á 0,64/pullo. Täytynee ensikerralla ostaa pullo ja maistaa
miltä se maistuu.
Iltaa kohti tuuli tyyntyy. Satamassa on kuuma ja seisova ilma. Täällä haisee
ihan dieseliltä. Onneksi täällä on ollut tuulista, ettei sitä hajua ole
ollut aikaisemmin. Lähdemme yöksi ankkuriin toiselle puolelle lahtea.
Illalla yksi kalastusvene ajaa suoraan meitä kohti. Se kääntyy parikymmentä
metriä ennen meitä ja ajaa ympyrän. Veneestä heitellään verkot veteen ja
vene palaa takaisin samaan suuntaan mistä tulikin. Kävi jo mielessä, että
mitäs jos kuski ei ole nähnyt meitä.

11.09.09 Muros - Arousa
Tämä päivän purjehdus on yksi reissun parhaimpia. Leppoinen myötätuuli
kuljettaa meitä tasaisesti eteenpäin. Täällä on simpukkaviljelmiä, jotka
ovat puisia, pohjaan kiinnitettyjä isoja lauttoja. Simpukkaviljelmät on
merkitty karttaan ja niitä on ollut tähän asti vain lahdissa. Syömme
lounaaksi simpukoita, isoja katkarapuja ja mustekalaa. Ostimme niitä eilen
pakastettuina ja ne ovat hyviä. Käymme illalla AmigoX:ssä nauttimassa pienet
drinkit ja juttelemassa niitä näitä. AmigoX on tanskalaisten vene ja he ovat
paljon Navigolaisten kanssa yhdessä. Navigo on se vene, jossa on Oonan
kaverit Maja ja Malte.

12.09.09 Arousa
Aamusta on sankka sumu. Kannella on kaikki märkänä. Köysissä on pieniä
vesipisaroita ja ne ovat kauniita. Vikke rakensi rapupyydyksen, katsotaan
mitä sillä saa saaliiksi. Täällä on pitkä hiekkaranta. Kävimme illalla
kumiveneellä paikallisessa tavernassa. Monilla on isot maissiviljelmät talon
ympärillä.

13.09.09 Arousa - Isla Toxa Grande
Lähdemme aamusta ja seuranamme on monta delfiiniä. Ne uivat veneen lähellä.
Veden pinta on tyyni ja nyt näkyy, kuinka paljon täällä on öljyä kellumassa.
Ajoimme koneella ja genoalla matalia väyliä pitkin parin tunnin siirtymän.
Molemmin puolin reittiä on paljon simpukkaviljelmiä.
Olemme Isla Toxa Granden edustalla ankkurissa. Lähellä on pieni saari, jossa
vietämme päivää. Laskuveden aikana pääsee hyvin kävelemään naapurisaareen.
Vikke sai rapupyydyksellä meritähden. Meritähti oli tumman sinipunainen,
Norjassa meritähdet olivat oranssin värisiä. Päästimme sen takaisin veteen.


14.09.09 Isla Toxa Grande - Combarro
Purjehdimme kuusi tuntia mukavassa myötätuulessa. Kelit on olleet mukavan
aurinkoisia ja kevyttuulisia.
Menemme kumiveneellä rantaan. Rannassa pieni poika irrottaa meidän köydet,
en tiedä miksi. Vikke käy laittamassa ne uudelleen solmuun ja niin ylös,
ettei poika ylety niihin. Combarrossa on vanha alue, jossa on ollut
kalastajien taloja. Talot on rakennettu kivistä ja aurinkoiselle puolelle
lahtea. Lähes kaikissa taloissa on pihalla tolppien varass