Tästä hyvä säälinkki     SÄÄ

Kuvia Karibialta huhtikuu 2010

Kuvia Karibialta toukokuu 2010

31.5.2010 Atlantin ylitys 4. päivä

Matka on edistynyt 105 nm, ilma 21 ja vesi 21 astetta, tuuli lännestä 12 m/s.

Ajoimme yöllä pätkän koneella. Aamuyöstä tuuli kääntyi länteen ja pääsimme jatkamaan matkaa purjeilla. Meillä oli genaakkerikin vähän aikaa ylhäällä.

Vikke laittoi aamuyöstä lämppärin vähäksi aikaa päälle ja se toimi hyvin.

Illalla meillä on hyvät tuulet ja isoja aaltoja, surffasimme aallokossa 10,6 solmun surffeja. Oona sanoi, että tuntuu mahassa samalta kuin linnanmäellä.

1.6.2010 Atlantin ylitys 5. päivä

Matka on edistynyt 129 nm, ilma ja vesi 20 astetta, tuuli luoteesta 7 m/s.

Vikke korjaa genoan etureunan kiinnityslenkin. Se oli hankautunut poikki.

Päivä on aurinkoinen. Kuomussa on takaluukku kiinni ja istuinkaukalossa tarkenee vielä t-paidalla ja shortseilla. Yöllä on kaikki luukut kiinni ja täytyy laittaa jo lämpöisempi pusero päälle ja housut jalkaan.

Täällä asti näkyy lintuja silloin tällöin. Lentokalat ovat täällä isompia kuin Karibian meren puolella. Niitä näkee liitämässä yksikseen aina silloin tällöin. Karibian puolella kalat olivat pienempiä liitokaloja, jotka liikkuivat isoissa parvissa.

2.6.2010 Atlantin ylitys 6. päivä

Matka on edistynyt 83 nm, ilma 25 ja vesi 20 astetta, tuuli lounaasta 6 m/s.

Tuuli tyyntyi yöllä ja ajoimme muutaman tunnin koneella. Aamusta virisi kevyt tuuli ja ajoimme iltapäivään asti genaakkerilla ja genoalla. Iltapäivällä oli jo enemmän tuulta ja vaihdoimme genaakkerin tilalle fokan. Molemmat purjeet on spriirattu puomilla, eli purjeet on levitetty virsikirjaksi.

Päivä on aurinkoinen ja lämmin. Kannelta löytyi yksi pieni lentokala. Ruokakalat ovat olleet sardiinia ja tonnikalaa purkista.

3.6.2010 Atlantin ylitys 7. päivä

Meillä on myötätuuli ja myötäaalto, matka taittuu leppoisasti. Yöllä väistimme yhtä rahtilaivaa, se tuli jo puolen mailin päähän meistä.

Vikke oli illalla nukkumassa kahdeksasta kahteen yöllä. Minä olin vahdissa ja täytin ristikoita ja pelasin tietokoneella pasianssia. Tuuliperäsin hoitaa ohjastamisen ja kuomu pitää kosteuden ja kylmyyden poissa, mikäs tässä purjehtiessa.

Vikke tuli vahtiin kahdelta ja minä menin nukkumaan. Tällä järjestelyllä on yöuni ollut riittävä, eikä kumpaakaan tunnu väsyttävän.

Aamulla oli taas jo niin lämmin, että tarkeni juoda aamukahvit t-paidassa ja shortseissa istuinkaukalossa.

4.6.2010 Atlantin ylitys 8. päivä

Matka on edistynyt 115 nm, ilma 23 ja vesi 19 astetta, tuuli lännestä 6 m/s.

Päivällä ja yöllä on kevyt tuuli. Päivällä on aurinkoista. Laitoimme illalla genoan ja pienemmän genaakkerin. Se yhdistelmä oli läpi yön ja kaikki sujui hyvin. Nyt ei ole isoa maininkiakaan ja matka taittuu tasaisesti.

Aamulla saimme VHF:llä yhteyden Ruotsalaiseen Kristiina 2 veneeseen. He lähtivät samaan aikaan meidän kanssamme Bermudalta.

5.6.2010 Atlantin ylitys 9. päivä

Matka on edistynyt 121 nm, ilma 23 ja vesi 19 astetta, tuuli lännestä 8 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 904 nm.

Laitoimme ison genaakkerin ja se oli meillä koko yön. Tuuli oli aamuun asti tasainen. Aamulla tuuli koveni ja vaihdoimme ison genaakkerin tilalle genoan ja pienemmän genaakkerin. Olemme tällä hetkellä N 37.48 tienoilla ja nousemme pikkuhiljaa noin N 40 korkeudelle. Siellä näyttää tuulet jatkuvan hyvinä.

Päivä on pilvetön ja aurinko lämmittää mukavasti.

Delfiiniparvia tulee pyörimään veneen ympärille aina silloin tällöin. Vikke näki päivällä valaan suihkutuksen horisontissa.

Saimme virvelillä saaliiksi neliön verran kalastustrooliverkkoa.

Oona on katsellut Kiki-elokuvaa ja kuunnellut Hipsuvarpaan tarinoita kuuntelucd:ltä.

6.6.2010 Atlantin ylitys 10. päivä

Purjehdittu matka 115 nm, ilma 19 ja vesi 18 astetta, tuuli lounaasta 4-5 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 795 nm

Meillä on ollut iso genaakkeri. Tuuli on kevyt ja matka etenee rauhallisesti.

Illalla auringon laskun jälkeen tulee nopeasti kosteutta. Sitä on niin paljon, että aamulla lainehtii pieni lätäkkö kannella.

7.6.2010 Atlantin ylitys 11. päivä

Purjehdittu matka 135 nm, ilma 21 ja vesi 18 astetta, tuuli länsi-lounaasta 5 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 663 nm.

Meillä oli vielä illalla isopurje ja iso genaakkkeri. Tuuli nousi yöllä sen verran, että vaihdoimme sen genoaan. Aamusta vaihdoimme ison genaakkerin takaisin genoan tilalle.

Matka etenee rauhallisesti ja tasaisesti. Aamupäivä on pilvinen, loppupäivä on aurinkoinen ja lämmin. Taas tarkenee istuinkaukalossa t-paidalla ja shortseilla. Teemme Oonan kanssa lounaaksi pizzaa ja leivomme sämpylöitä.

Säätiedotuksen mukaan meillä on edessä kevyttuulinen alue. Meillä on noin 400-500 mailin dieselit ja matkaa on jäljellä 663 mailia. Toivottavasti saamme vielä pariksi päiväksi sen verran tuulta, että pääsemme Azoreille. Ruokaa ja vettä on riittävästi pitempäänkin purjehdukseen.

Säätiedotukset ovat pitäneet erittäin hyvin paikkansa. Otamme päivittäin satelliittiyhteyden kautta Ocens WeatherNetin GRIP-filen. Se näyttää esim. kuuden tunnin välein tuulitiedot. Käytämme Passageweather.com säätietoja silloin kun meillä on nettiyhteys olemassa. Näiden ohjelmien säätiedoilla olemme suunnitelleet kurssit ja olemme välttäneet kovat myrskyalueet.

8.6.2010 Atlantin ylitys 12. päivä

Purjehdittu matka 98 nm, ilma 20 ja vesi 19 astetta, tuuli etelästä 4 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 564 nm.

Tuuli on tosi kevyttä, matka etenee kuitenkin vielä noin 4 solmun vauhdilla ja jatkamme purjehtimista. Jätimme yöksi ison ja ison genaakkerin. Aamupäivällä tuuli kevenee, niin paljon, että vaihdamme genaakkerin genoaan ja laitamme moottorin vähän avuksi. Saamme ladattua akut ja laitamme vedentekokoneen päälle.

Eilen illalla näimme oranssia killumassa merellä. Vikke haki kiikarit ja tarkisti, ettei se ole pelastuslautta. Se oli todennäköisesti jostakin karannut kalastuspoiju.

Aamulla näimme noin kymmenen yksilön valasparven. Ne uivat hiljakseen kohti pohjoista. Veneen lähellä ui kilpikonna, joka söi meduusaa.

9.6.2010 Atlantin ylitys 13. päivä

Purjehdittu matka 102 nm, ilma 19 ja vesi 19 astetta, tuuli lounaan ja etelän välistä 5-7 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 564 nm.

Nyt meillä on ollut iso ja genoa. Tuuli tyyntyi eilen illalla niin paljon, että laitoimme moottorin muutamaksi tunniksi avuksi. Tuuli vaihtelee 4 ja 8 metrin välillä noin viidentoista minuutin välein. Se vähän hankaloittaa purjehtimista.

Vesi välkehtii paljon, olisikohan se planktonia. Yöllä, kun käy vessassa, vessanpönttö välkehtii myös.

Illalla laitoimme koneet käyntiin ja vauhti nousi noin 5 solmuun. Delfiinit tulivat uimaan veneen ympärille. Näky oli upea. Tyyni vesi ja pimeää, delfiinit jättivät veteen hohtavan vaalean vanan. Delfiinit näkyivät selvästi vedessä ja jokainen kiemura jäi hetkeksi välkehtimään veteen

10.6.2010 Atlantin ylitys 14. päivä

Purjehdittu matka 99 nm, ilma 19 ja vesi 19 astetta, tuuli etelästä 5-7 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 363 nm.

Matka etenee rauhallisesti. Meillä on iso ja genoa. Välillä täytyy laittaa kone vähäksi aikaa avuksi. Tämä päivä on pilvinen ja lämmin.

Oonan tomaatti ja basilikat ovat kasvaneet hyvin.

11.6.2010 Atlantin ylitys 15. päivä

Purjehdittu matka 97 nm, ilma 20 ja vesi 19 astetta, tuuli kaakosta 3-4 m/s.

Matkaa on jäljellä vielä 146 nm. Sää- ja tuulitietojen perusteella päätimme suunnata saareen nimeltä Flores ja se lyhentää kokonaismatkaa 120 m.

Atlantilla kelluu 50 jalkainen teräsvene. Se on hylätty ja pimeänä, todennäköisesti akut ovat jo tyhjentyneet. Vene on noin 4-5 päivämatkan päässä lounaaseen.

12.6.2010 Bermuda – Azorit, Flores

Atlantin ylitys, toinen osio, kesti 16. päivää ja 6 tuntia. Tuuli oli kevyttä ja meillä oli kone loppumatkan apuna. Flores on pieni saari, sen kaakkoiskärjessä on kylä, jonne voi mennä ankkuriin. Meillä oli viimeiset kolme vuorokautta ranskalainen yksinpurjehtija kaverina. Hänellä on Havenita niminen vene. Olimme näkö- ja VHF-yhteydessä hänen kanssaan päivittäin. Havenita oli tuntia ennen meitä Floreksessa.

Illalla rannalta kuului kovaa lintujen ääntä. En ole aikaisemmin kuullut moista lintua. Rantatöyräässä oli paljon lintujen pesiä.

Oonan tomaatti kukkii jo. Soitimme Anulle ja kysyimme tomaatin hoito-ohjeita. Tomaatista pitää kuulemma nyppiä varkaat pois. Ne ovat uusia alkuja varressa, samassa kohdassa jossa on alkuperäinen lehti. Näin tomaateille jää enemmän ravinteita.

13.6.2010 Azorit, Flores – Azorit, Faial, Horta

Vene keinui yöllä aikalailla. Lähdimme aamusta ajelemaan kohti Hortaa. Päivä on lämmin ja aurinkoinen. Tuuli on kevyt ja lähes vastainen, meillä on kone apuna melkein koko matkan.

14.6.2010 Azorit, Flores – Azorit, Faial, Horta

Tänään nousi valas pintaan ihan veneen edessä. Se oli iso ja upea otus. Olimme jo niin lähellä, että näytti siltä kuin keula hipoisi pyrstöä. Se ui nopeasti ja oli jo hetken kuluttua kaukana. Näimme kuitenkin vielä sen suihkautuksia. Täällä lähellä Azoreja olemme nähneet joka päivä delfiinejä ja valaita. Oona kuulee delfiinien tulemisen rungon läpi, kun ne tulevat lähelle. Hän sanoi, että kuulee delfiinien puheen. Kun delfiinit olivat juuri tulleet, Oona kysyi ainakin kaksi kertaa veneen sisältä, ovatko delfiinit veneen vieressä.

Saavumme Hortaan puolen päivän aikaan. Satama on melkoisen täynnä. Saamme paikan kylkikiinnitykseen neljänneksi veneeksi kivilaituriin. Laskuveden aikaan laiturille kiipeäminen ja sieltä takaisin veneeseen paluu on mielenkiintoinen jumppaharjoitus. Laituri on niin korkealla, että minulla ja Oonalla ei ylety jalat laiturilta veneeseen. Käymme pienellä kävelyllä ja otamme loppupäivän levon kannalta.

15.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Lähdemme aamusta toimistolle kyselemään ponttonilaituripaikkaa. Saamme uuden paikan ja siirrämme veneen. Nyt on paljon helpompi kulkea maihin. Tässä paikassa saamme myös sähkön ja veden.

Sää on täällä samanlainen kuin Suomessa kesällä. Vesi on 19 astetta ja päivällä on aurinkoista ja lämmintä. Illalla tulee auringonlaskun jälkeen jo vähän viileämpää ja täytyy hakea takki päälle. Kiertelemme vähän lähiseutuja. Hintataso on täällä edullisempi kuin Suomessa.

16.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Pyykkipäivä, onkin tullut taas paljon pyykkiä. Marinassa on hyvät koneet ja tehokas kuivauskone. Pyykit maksavat reilun 7,- euroa koneellinen ja se sisältää aina kuivauksen. Suihku on maksettava erikseen, 2,-/kerta, se sisältää talon puolesta pyyhkeen ja saippuan.

Teimme Oonan kanssa 500 palan delfiinipalapelin. Oli mukava tehdä palapeliä pitkästä aikaa.

17.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke huolsi pyöriä. Pyörät ovat menneet aika onnettomaan kuntoon. Merivesi tuhoaa ja ruostuttaa ketjut ja vaijerit. Vikke sai kaksi pyörää ajokuntoon. Jätimme pyörät lukitsematta rantaan lähelle roskiksia, jos vaikka kelpaisivat jollekulle.

Oona ja Vikke maalasivat kuvaa seinään.

Nyt on ollut hyvät tuulet ja monta venettä lähti tänään kohti pohjoista, osa menee Englantiin, osa Portugaliin.

18.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Peterin Cafe Sport on kuuluisa. Hän, hänen isänsä ja isoisänsä jne. ovat auttaneet purjehtijoita. Sport Cafessa on ollut postitoimisto ja pankki. Hän on auttanut purjehtijoita paperien täyttämisessä ja maahantulossa. Edelleen siellä on postitoimisto ja kahvilatoimintaa. Yläkerrassa on upea näyttely. Valaan hampaisiin on tehty hienoja kuvia. Valaan hammas kiillotetaan, pintaan laitetaan mustetta ja kuva raaputetaan hampaan pintaan. Kun kuva on valmis, pintaan laitetaan uudestaan mustetta, joka menee raaputettuihin kohtiin. Hammas kiillotetaan uudestaan ja jäljelle jää muste raaputusuriin. Alun perin kuvia ovat tehneet valaanpyytäjät. Kuvantekijöitä sanottiin ”scrimshaw”, joka tarkoittaa laiska mies. Valaanpyytäjät kaiversivat kuvia silloin, kun heillä ei ollut mitään tekemistä. Valaita on täällä huhtikuusta syyskuuhun. Nykyään taiteilijat tekevät kuvat. Valaan hampaita oli aikoinaan paljon joka paikassa. Kun valaan pyynti loppui, valaan hampaista tuli kalliita ja arvokkaita.

19.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Kaksi polkupyörää löysi uuden omistajan, yksi pyörä jäi vielä jäljelle.

Aurinkoinen päivä, kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa. Ruoka oli hyvää, bacalhau kalaa ja vuohenlihasta tehtyä lihapataa. Ruuan jälkeen kävimme kuuntelemassa läheisessä merikeskuksessa yhtä naislaulajaa. Museu Centro do Mar -museo on tehty vanhaan valastehtaaseen, joka oli käytössä valaanpyynnin aikana vuosina 1941 – 1974.

20.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Täällä on Cagarro lintuja. Ne ovat päältä ruskeita ja alapuolelta vaaleita. Ne tulevat tänne kesäksi pesimään. Linnulla on erikoinen ja hauska ääni.

Cagarro on yleisin merilintu Azoreilla, yhteensä noin 97 500 pesivää paria. Azorien pesimäkannasta 74% on alalajiin Calonectris diomedea borealikseen kuuluvia ja 52% Calonectris diomedeaan. Azorien lisäksi lintu pesii Madeiralla ja Kanariansaarten Berlengalla.

Siipien jänneväli cagarrolla vaihtelee 100 ja 125 cm välillä. Naaraat painavat keskimäärin 780 g. Urokset ovat suurempia kuin naaraat ja painavat noin 900 g.

Lintu pesii kaikkien saarten rannikoilla, luodoilla ja luoksepääsemättömillä kallioilla. Pesät ovat kivien koloissa ja kallioiden onkaloissa ja pesiä käytetään useamman kerran. Lisääntymiskierto kestää noin yhdeksän kuukautta. Kausi alkaa helmikuun lopulla ja kestää lokakuun loppuun. Poikaset kuoriutuvat heinäkuun lopulla. Loka-marraskuussa cagarros kerääntyy suuriksi parviksi ja aloittaa muuttoliikkeen kohti päiväntasaajaa, Brasiliaan ja Uruguaihin.

Merellä on havaittu, että cagarroksella on sama ravinto kuin tonnikaloilla ja valailla. Valaat ohjaavat mahdollisen parven pintaan ja cagarroskin saa ruokaa. Linnun ruokavalio sisältää pieniä lajeja esim. makrillia, mustekalaa ja pieniä äyriäisiä. Cagarroksen laulu on ainutlaatuinen ja unohtumaton. Maalla lintu on hyvin kömpelö. Cagarroksen kannat ovat romahtaneet viimevuosikymmeninä.

21.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke ja Oona kävivät lähirannalla uimassa. Vikellä osui jalka meduusaan. Jalka tuli punaiseksi ja siihen tuli punaisia patteja. Jälkeä poltti kuin olisi nokkospuskaan astunut. Laitoimme viinietikkaa, joka helpotti hieman oloa.

Täällä on sen verran viileämpää, että voi jo virkatakin. Sain virkattua salongin verhot valmiiksi.

22.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Wikipedian tekstä:

Azorit (port. Açores) on Atlantilla sijaitseva Portugalille kuuluva autonominen saariryhmä. Se sijaitsee noin 1 500 kilometrin päässä Lissabonista ja noin 3 900 kilometrin päässä Pohjois-Amerikan rannikolta. Azorien yhdeksän tuliperäistä saarta levittäytyvät yli 600 kilometrin matkalle. Azoreilla, Picon saarella, sijaitsee Portugalin korkein vuori Pico, jonka huippu kohoaa 2 351 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle. Saarten asukasluku vuonna 2004 oli 241 269. Suurin kaupunki on São Miguelin saarella oleva Ponta Delgada, jossa asuu noin 64 500 ihmistä.

Historia

Azorit löysi virallisesti vuonna 1427 Henrik Purjehtijan alaisuudessa ollut kapteeni Diogo de Silves. Portugalilaisten ja genovalaisten merimiesten kuitenkin tiedetään käyneen saarilla jo edellisellä vuosisadalla. Azorien asuttaminen alkoi vuonna 1439 São Miguelin ja Santa Marian saarilta. Azorit ovat kuuluneet Portugalille 1400-luvulta, ja vuodesta 1976 niillä on ollut rajoitettu itsehallinto.

Azorien saaret

Saaren nimi     Asukasluku (2002)                     Pääkaupunki                                Kuntia                Pinta-ala

São Miguel       130 154                                           Ponta Delgada                             6                           759 km²

Terceira             54 996                                             Angra do Heroísmo                   2                           403 km²

Faial                    14 934                                             Horta                                               1                           173 km²

Pico                     14 579                                             Madalena                                      3                           446 km²

São Jorge          9 522                                                Velas                                               2                           246 km²

Santa Maria     5 490                                                Vila do Porto                                1                           97 km²

Graciosa            4 708                                               Santa Cruz da Graciosa            1                           62 km²

Flores                 3 949                                                Santa Cruz das Flores               2                           143 km²

Corvo                 435                                                   Vila do Corvo                               1                           17 km²

23.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke aloitti veneen myllytyksen. Nyt veneen kylkiin tulee tasainen ja kiiltävä pinta. Vikke korjasi jäljelle jääneen pyörän ajokuntoiseksi. Se on vielä aika ruosteviiruinen, täytyy keksiä jokin konsti, jolla saa ruosteen pois.

24.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Täällä on tänään pyhä ja kaikki paikat ovat kiinni. Tänään on torstai ja huomenna on Suomessa Juhannusaatto.

Ostimme yhdeltä veneilijältä vahvistimen langattomaan nettiyhteyteen ja ledivaloja.

25.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Hauskaa Juhannusta kaikille.

Lähdimme katsomaan Portugali – Brasilia jalkapallo-ottelua läheiseen baariin. Ostimme ottelun aikana hampurilaisen, ranskalaiset ja possuleivän, kokiksen, iceteen ja kuusi olutta, koko satsi maksoi 13 euroa. Kävimme vielä kahvilassa jälkkäreillä. Caputsino, kahvi, tee ja kolme isoa leivosta maksoivat yhteensä 3,80. Ihan kohtuuhintaista. Lihakaupasta saa naudanlihaa noin 3,60 kilo ja vihannestorilta sai neljällä eurolla ison kasan perunoita, banaaneja ja omenoita.

Kävimme hakemassa Oonan tomaateille pullollisen ravintoliuosta. Tomaatinalkuja on jo 18. Täällä ei näy pölyttäjiä ja Oona ja Vikke ovat tupsutelleet kukkia pensselillä.

Ostimme samalla reissulla Oonalle virkkuulankaa. Oona aloitti yöpuvun virkkaamisen porolle. Oona virkkasi jo aikaisemmin porolle puseron.

26.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Viimeyönä satoi vettä ja aamulla koko tienoo oli sumun peitossa. Päivällä paistaa aurinko lämpimästi ja ulkona tarkenee shortseilla ja t-paidalla.

Vikke rakensi kookospähkinästä lampunvarjostimen.

27.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Tänään päätimme tutustua Monte Carneiron kukkulaan. Matkalla tapasimme papukaijan kasvattajan. Hänellä oli paljon häkkejä, joissa asusti papukaijoja, seeprapeippoja ja muita värikkäitä lintuja. Vuoren päältä näki hienon maiseman ja kaikki lähialueen kylät. Paluumatkalla Oona kävi antamassa hepalle heiniä. Pelloilla oli lehmiä, vuohia ja kanoja.

28.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Yritimme käydä hakemassa Vikelle oleskelulupaa viideksi vuodeksi. Sen saa vasta sitten kun on ollut täällä 3 kk. Kävimme maksamassa satamaan veneelle vuodeksi paikan. Jos Vikke olisi saanut oleskelupaperin, maksu olisi ollut vielä halvempi. Olemme nyt päättäneet jättää veneen tänne ensi talveksi ja jatkamme loput purjehdusmatkasta ensi kesänä. Suurin syy tähän päätökseen oli, että täältä saa edullisesti veneeseen tarvikkeita ja ammattilaisen tuntiveloitukset ovat huomattavasti edullisempia kuin Suomessa. Tarkoitus on laittaa rullaisopurje, rullafokka, uusia kuomun tikkauksia ja tehdä tiikkikanteen perushuolto.

Tulemme lentäen Suomeen ennen koulun alkua.

29.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Täällä on kauniit kävelytiet. Jalkakäytäville ja aukioille on tehty hienoja kuvia pienistä kivistä, esim. purjeveneitä, majakoita, maisemia, kukkia ja kiemuroita.

30.6.2010 Azorit, Faial, Horta

Lähdimme käymään kirjastossa ja saimme omat kirjastokortit. Lainasimme muutaman dvd:n: luonto-ohjelmia, dokumentteja Azoreista ja piirrettyjä. Netistä löytyi livemocha.com, jossa voi opiskella portugalia.

1.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Naapuriveneessä asustaa Loraine. Hän on Kaliforniasta. Hän osti veneen Englannista ja purjehti viimevuonna Azoreille Ranskan kautta. Hän paistoi meille aitoja pannukakkuja, pancakes. Ne ovat paksumpia kuin tavalliset letut ja muistuttavat enemmän kakkua kuin lettuja. Hän toi meille myös kermavaahtoon kermat ja rasiallisen mansikoita. Herkuttelimme Amerikan herkuilla.

Tänään sataa. Katselemme videoita ja leivomme ruisleipää. Veimme Lorainelle ruisleipää maistiaisiksi. Hän pitää terveellisestä ruuasta ja sanoi, että ruisleipä on hyvää.

2.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Illalla on ilmainen sardiinibuffet ja ilmoittautuminen Faial, Horta – São Jorge, Velas purjehduskisaan. Grillatut sardiinit olivat hyviä, aika rasvainen kala. Vikke oli ensimmäisenä ilmoittautumassa kisaan. Kisa on kaikkine tapahtumineen ilmainen osallistujille.

3.7.2010 Azorit, Faial, Horta - Azorit, São Jorge, Velas

Kisapäivä koittaa aurinkoisena ja tyynenä. Kisaan osallistuu yli 20 venettä. Vähän yli yhdeksän tulee lähtölaukaus. Kuuden tunnin purjehduksen jälkeen olemme edenneet 3 mailia 20 mailin kokonaismatkasta. Kolmelta käynnistimme moottorin ja ajoimme koneella Velakseen. Saimme kuitenkin illalla lautasen palkinnoksi. Kaikki muutkin saivat. Päivä oli niin kevyttuulinen, ettei yksikään vene ehtinyt maaliin kymmenen tunnin aikarajan puitteissa. Söimme palkintojen jaossa hyvää paikallista ruokaa ja näimme hienot karnevaalikulkueet paluumatkalla. Tämä viikonloppu on São Jorgessa kesän juhlaviikonloppu.

Marina on korkeiden kallioiden vieressä ja kalliot täyttyivät pimeän tultua cagarroksilla. Niiden erikoinen laulu kuului läpi yön. Aamun valjetessa linnut lensivät taas päiväksi merelle.

4.7.2010 Azorit, São Jorge, Velas

Ihmiset jatkoivat juhlintaa aamuun asti. Norjalaisesta veneestä oli yksi nuorista kiivennyt kivien päälle nukkumaan ja putosi rantakivikkoon. Häneltä murtui polvi ja hän sai muutaman tikin päähän. Nuorukainen joutuu olemaan sairaalassa muutaman päivän ja hänen odotetaan parantuvan entiselleen.

Tapasimme kylällä miellyttävän hollantilaisen pariskunnan. Hekin palaavat kisan jälkeen Hortaan ja toivottavasti tapaamme heidät siellä uudestaan.

Illalla oli lauttalaiturille järjestetty härkätaistelu paikalliseen tyyliin. Kuljetushäkistä päästettiin iso härkä aidatulle alueelle ja jokainen joka halusi voi käydä kokeilemassa onneaan härän kanssa. Härkä oli pitkässä köydessä varmuuden vuoksi. Rohkeimmat juoksivat härän kanssa ympyrää. Osa porukasta seisoi laiturin reunalla ja yritti houkutella härkää niin lähelle reunaa, että se putoaisi mereen. Härkä tuli reunan lähelle ja ukot hyppivät veteen karkuun. Näytöksessä oli kolme härkää ja yksi häristä putosi mereen. Härkä ohjattiin rannalla olevaan kuljetushäkkiin.

5.7.2010 Azorit, São Jorge, Velas

Vuokrasimme auton ja lähdimme kiertämään saarta. Saimme matkaseuraksi englantilaisperheen ja meillä oli mukava päivä. Aloitimme kierroksen Sete Fontesista, jossa oli kävelyreittejä metsässä ja eläinaitauksia. Jatkoimme matkaa saaren pohjoispuolella ja kävimme lounastamassa Faja das Cubressa. Se oli pieni ja rauhallinen, muutaman talon kylä. Kävimme uimassa luonnon altaissa Faja Grandessa, lähellä Calhetaa saaren eteläpuolella. Pysähdyimme useamman kerran näköalapaikoilla katselemaan upeita maisemia. Jill, Dave, Oliver ja Eevi olivat mukavaa seuraa ja heidän kanssaan päivä kului liiankin nopeasti.

Lopuksi menimme laittamaan piknik –eväät Urzelinaan. Meillä oli mukana pieni retkikeitin ja kattilalautassetti. Muutamassa minuutissa meillä oli nuudelit keitettynä ja poronkäristys höyryävän kuumaa.

6.7.2010 Azorit, São Jorge, Velas -Azorit, Faial, Horta

Säästyimme marinamaksuilta, vaikka olimme pari ylimääräistä yötä. Kisaan osallistujat voivat yöpyä maksutta. Purjehdimme takaisin mukavassa myötätuulessa ja otimme aurinkoa.

7.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Täällä Hortan satamassa on paljon seinämaalauksia. Seinämaalaukset ovat alkaneet aikoinaan, kun purjehtijat ovat tehneet kuvia, jotta Neptunus olisi heille suotuisa Atlantin ylityksissä. Olemme löytäneet VVK-laisista ainakin Heidin ja Tomin s/y Bastetin ja Arjan ja Karin s/y Erican. Muita suomalaisin s/y Helena, s/y Spica, s/y Cantana ja ruotsalaisista s/y Cantare, saksalainen s/y Traumjäger ja monia muita maalauksia.

8.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Kävin hammaslääkärissä. Lääkäri puhuu hyvää englantia ja hän korjasi lohjenneen hampaan hyvin.

Kävimme Modelossa kaupassa. Täältä löytyy edullisesti kodintarvikkeita, esim. paistinpannu maksoi 4,99.

9.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke kiillotti ja puunasi venettä. Nyt veneen kyljet on myllytetty ja kiiltävät. Puksprööti on hiottu kahdeksalla eri hiomanauhalla ja kiillotettu lopuksi tahnalla. Se kiiltää nyt säihkyen. Vikke itse totesi, ettei se ole vielä hyvä, koska täältä ei löydy tarpeeksi erilaisia hiomanauhoja, tuli liian iso hyppäys karkeusasteissa välillä.

10.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Vuokrasimme auton ja kiertelimme päivän saarella. Saaren asutus on aloitettu vuonna 1460. Ensimmäiset asukkaat tulivat Portugalin pohjoisosista ja myöhemmin Flaamit tulivat ja perustivat Flamengoksen kylän. Kävimme Caldeiran huipulla katsomassa tulivuoren kraateria. Ponta dos Capelinhos on saaren luoteisosassa. Siellä on ollut tulivuoren purkaus viimeksi 1957. Paikka oli tumman laavahiekan peitossa.

Vikke löysi saaren pohjoispuolelta täysimittaisen motocrossradan.

11.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Päivä on helteinen ja aurinkoinen. Kävimme läheisellä hiekkarannalla uimassa. Vesi on jo ainakin 24 asteista. Rannan hiekka on tummaa, niin kuin tällaisilla tulivuorisaarilla yleensäkin.

12.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Maito on täällä ihan kohtuuhintaista, 0,48/l. Saarella on paljon lehmiä. Täällä on talvella noin 15 astetta lämmintä ja lehmät ovat ulkona laitumilla koko vuoden.

13.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Nyt on ollut pohjoisen puoleisia tuulia. Veneitä lähtee päivän aikana, ehkä he menevät Madeiralle tai manner-Portugalin suuntaan.

Päivä on pilvinen ja välillä tihuuttaa vettä. Naapurisaaren Pico on täysin pilviverhon takana. Illasta nousee kova tuuli ja pilvet häipyvät taivaalta.

14.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Lähdimme aamusta lautalla Picon saarelle. Lauttamaksu oli 3,40/aikuisilta, lapsilta puolet. Matka kesti puolituntia. Vuokrasimme perillä auton ja ajoimme Pico -tulivuoren suuntaan. Pico on Portugalin korkein vuori, 2351 metriä. Picon rinnettä pääsee noin puoleen väliin autolla ja loppumatka on kivistä nousua. Maisemat olivat mahtavia. Meitä tuli vastaan pelastuspartio. Yksi kaveri oli taittanut nilkkansa ja tuli paareilla alas. Mäki oli toisinpaikoin tosi liukas, huokoinen laavakivi liukuu liukkaasti jalan alla. Autotien päähän on rakennettu keskus, josta saa tietoa Picosta. Siellä oli myös hyvät turvajärjestelyt. Kaikki rinteeseen lähtevät ryhmät saivat GPS:n mukaansa ja lähtijät kirjattiin tarkasti paperille arvioituine paluuaikoineen.

Jatkoimme kiipeilyn jälkeen matkaa autolla ympäri Picoa. Lehmiä seisoi välillä keskellä tietä. Siellä oli lehmille tehty omat portit ja viereen autoille silta. Sillassa oli pyöreät palkit keskellä ja iso raot välissä. Lehmät eivät ylitä näitä siltoja ja pysyvät omissa aitauksissaan. Autot pääsevät ajamaan portteja aukomatta, hyvä keksintö. Siellä näimme ensimmäisen kerran lehmävaroitusliikennemerkin. Löysimme useammankin järven, mutta niissä oli niin seisova vesi, ettei niihin uskaltanut mennä uimaan. Sammakot kurnuttivat järvien rannoilla kovaäänisesti.

15.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke hioi ja tiivisti istuinkaukalon puupintoja. Oona lueskeli ja katsoi leffan. Kuomun korjausta ja tietsikkahommia. Nyt on ollut niin hyvä yhteys, että on voinut katsoa kotimaan uutisetkin päivittäin.

16.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Tomaatin alkuja on ainakin neljäkymmentä. Saattaa olla että osa ehtii kypsyä valmiiksi enne lähtöä.

Läheisellä uimarannalla on nyt niin paljon meduusoja, ettei siellä voi uida. Auringonottajilla oli puuhaa, kun he keräsivät tikulla meduusoja rantavedestä. Jean-Pierren vaimo oli ollut uimassa ja meduusat olivat polttaneet ympäri vartaloa isoja alueita. Hän on nyt sairaalassa ja parantuminen kestää pari kolme päivää. Nämä meduusat eivät ole portugalin sotalaivoja.

Oona ruokki kaloja laiturilla ja sai pelkällä ämpärillä napattua yhden kalan kiinni. Oona päästi kalan vapaaksi.

18.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Viivymme vielä Azoreilla reilun viikon verran. Laitamme veneen säilytyskuntoon. Olemme pari yötä Hotelli Faialissa ennen lähtöä. Lennämme Suomeen ja tulemme takaisin ensikesänä 16.6.2011 ja purjehdimme loppumatkan kotiin. Belgialainen Jean-Pierre hoitaa hankinnat ja asennukset talven aikana. Hän asuu lähellä Hortan marinaa ja hänen puhelinnumeronsa on +351 292 392 614.

Näillä näkymin hankintalistalla on tiikkikannen perushuolto ja muutostyöt, rullafokka rullaisopurje ja sähkövinssi. Ainakaan autonostoa ei tarvitse harkita lähiaikoina.

Meillä on jonkin verran filmiä ylityksestä, laitamme syksyn aikana sivuille katsottavan version.

Päivitin toukokuulle vielä muutaman kuvan kuva-arkistoon.

19.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Söimme tänään ensimmäiset Oonan tomaatit, hyviä olivat.

20.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Vikke hioo ja lakkaa venettä. Olemme Oonan kanssa pakanneet tavaroita ja siivonneet.

21.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Tavaroita on niin paljon mukaan otettavana, että ne eivät mahdu mihinkään. Yksi vaihtoehto on lähettää osa tavaroista postipakettina Suomeen. Naapuriveneen Johan toi jo muutamia laatikoita postipakettia varten.

22.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Veneen siivousta ja pakkausta.

23.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Menemme Hotelli Faialiin kahdeksi yöksi. Oona odottaa kovasti hotelliin pääsyä. Menemme iltapäivällä kirjautumaan sisään ja uima-altaalle uimaan. Huoneessa on kylpyamme, sitä täytyy kokeilla heti. Lämmin suihku on myös erinomainen.

24.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Saatiin viimeiset tavarat veneellä järjestykseen. Lähdemme hotellille saunomaan. Täältä löytyi ihan hyvä sauna. Saunassa oli löylykiulu ja hyvät löylyt. Sisäuima-allas, ja poreallas ja kuntoilusali ovat saunan lähellä.

25.7.2010 Azorit, Faial, Horta

Lennämme tänään kotiin ja matka jatkuu 17.6.2011. Päivitämme lisää kuvia ja videoita syksyn aikana sivuille.

17.6.2011

Natalia, Kalle ja Jussi lähtivät matkaamaan kohti Azoreita. Hannu, Oona ja Marko olivat menneet jo aikaisemmin Lissaboniin, josta he matkasivat aamulennolla Hortaan. Helsingistä lähteneet jäivät kuitenkin jumiin Lissaboniin, kun he eivät ehtineetkään päivän viimeiselle Hortan lennolle Frankfurtista tulleen lennon oltua puolisen tuntia myöhässä. Lentoyhtiö tarjosi kuitenkin tunnin tutkailun jälkeen heille yön hotellissa sekä illallisen hotellin ravintolassa. Aamulla Hortaan lentäneet löysivät Hortasta veneen, jonka sisus oli kattoon asti täynnä kaapeista tyhjennettyä tavaraa, ja heidän iltansa kului tavaroille paikkoja etsiessä. Seuraavalle päivälle oli vielä sovittava keulapurjeiden viritystä purjemiehen kanssa. Illan päätteeksi kylmät oluet maistuivat hyvin.

18.6.2011

Lissabonissa yöpyneet Kalle, Natalia ja Jussi pääsivät aamun lennolla Hortaan, josta Hannu haki vuokratulla Fordilla heidät veneelle. Matkalla veneelle he kävivät kurkkaamassa paikallisen supermarketin tarjonnan, tutkien kaupan erikoisruokavaliotarjontaa. Veneelle päästyään kokiksi ilmoittautunut Jussi teki ensimmäisen ruokansa, jonka jälkeen kaikki paitsi Jussi lähtivät tarkistamaan rannan veden lämpötilan. Vesi osoittautui sopivan lämpimäksi, toisin kuin rannan hiekka joka poltti varpaita kuin hella.

Takaisin tullessa veneeltä löytyi Markolle ja Jussille viittova poliisi, jonka asiaksi paljastui selvittelyn jälkeen vuosi sitten tapahtunut, Hannun todistama ankkurivarkaus. Poliisi oli tullut pyytämään Hannua todistajaksi ankkurin varastusta käsittelevään kuulusteluun. Täällä asiat, jotka eivät heti selviä, eivät selvästikään vaivu unholaan, vaan saattavat palata pitemmänkin ajan kuluttua selvitykseen.

19.6.2011

Aamupäivällä aamupalan jälkeen Kalle ja Natalia lähtivät ensimmäiselle sukellukselleen. Tarkoituksena oli puhdistaa potkuri, johon oli vuoden aikana kertynyt melkoisesti simpukkaa. Samalla he kokeilivat kuivapukujen sopivuutta, joka paljastui hieman kehnoksi ainakin Natalian kohdalla Tarjan puvun ollessa melko tilava. Sukelluksen, suihkun ja päiväunien jälkeen kaikki lähtivät saarentutkimiskierrokselle, jolla he kävivät katsastamassa tulivuorenpurkauksessa toiseen kerrokseen asti hautautuneen majakan. Sää on ollut tähän mennessä melko pilvistä, joten rannalla ei aikaa ole paljon vietetty.

20.6.2011

Aamu alkoi sateella. Kun muuta tekemistä ei kylmässä ulkoilmassa ollut, aloitettiin ruokatarpeiden inventaario. Luukkujen alta löytyi kaikenlaisia purkkeja, joita sitten kirjailtiin koneelle. Ruokaa löytyi valtavia määriä, josta tosin suuri osa oli mennyt 2009 ja 2010 vanhaksi. Inventaariosta viisastuneina, muut paitsi Hannu ja Marko, lähtivät kauppaan täydentämään varastoja. Papuja ja säilykenakkeja tuli ostettua isompi määrä.

Kauppareissun jälkeen muut paitsi Hannu, joka jäi Jean-Pierren kanssa asentelemaan keulapurjeen osia, lähtivät käymään Peter’s Cafessa, jossa valaanhammasmuseo pitää majaa. He kuitenkin joivat kahvia ja limuja ja tuijottivat kymmeniä lippuja ja kirjeitä, joita purjehtijat ovat kahvilaan jättäneet. Illalla Oona halusi vielä uimaan, joten Kalle, Natalia, Jussi ja Hannu lähtivät hänen kanssaan rannalle. Aurinko ei paistanut oikeastaan koko päivänä, mutta silti Kalle ja Oona uskaltautuivat 19 asteiseen veteen hetkeksi aikaa.

21.6.2011

Tänään oli Hannun merkittävä salapoliisipäivä. Kolmen aikaan hänen piti mennä poliisiasemalle, jonne hän käveli varuillaan yllätysiskun varalta. Perillä häneltä kyseltiin ankkurivarkaan tuntomerkkejä, ja poliisit olivatkin tyytyväisiä kuullessaan yhteneväisen kuvauksen aiempiin kommentteihin nähden. Loppujen lopuksi todistajana olo ei ilmeisesti ollut sen ihmeellisempää.

Suunnitelmissa olisi lähteä huomenna tai ylihuomenna. Tuulten ollessa hieman epävarmoja, vaihdellen kolmen-neljän päivän sykleissä, päätti Hannu ottaa mittatikun ja kartat esiin ja laskea tarkkaan tuulten suomat etenemismahdollisuudet.

Illalla Ralf toi vuoden korjauksessa olleet purjeet takaisin. Pienempi rullapurje nostettiin paikalleen vain, jotta voitiin huomata, että se oli viitisen senttiä liian pitkä. Onneksi Ralf ei ollut vielä lähtenyt, joten pienen suostuttelun jälkeen hän suostui kiirehtimään purjeen hienosäädön seuraavalle päivälle: aiomme nimittäin lähteä puolenpäivän jälkeen tuulten ollessa hyvät.