LOKIKIRJA 6

Tästä hyvä säälinkki     SÄÄ

Koordinaattihaku   haku

MERISÄÄ JA 
SIJAINTI

Kuvia Norja17.6.2011


Kuvia matkalla Kanarialle

Kuvia Karibialta

Kuvia Karibialta helmikuu 2010


Kuvia Karibialta  maaliskuu 2010

Kuvia Karibialta huhtikuu 2010

Kuvia Karibialta toukokuu 2010

 

17.6.2011
Natalia, Kalle ja Jussi lähtivät matkaamaan kohti Azoreita. Hannu, Oona ja Marko olivat menneet jo aikaisemmin Lissaboniin, josta he matkasivat aamulennolla Hortaan. Helsingistä lähteneet jäivät kuitenkin jumiin Lissaboniin, kun he eivät ehtineetkään päivän viimeiselle Hortan lennolle Frankfurtista tulleen lennon oltua puolisen tuntia myöhässä. Lentoyhtiö tarjosi kuitenkin tunnin tutkailun jälkeen heille yön hotellissa sekä illallisen hotellin ravintolassa. Aamulla Hortaan lentäneet löysivät Hortasta veneen, jonka sisus oli kattoon asti täynnä kaapeista tyhjennettyä tavaraa, ja heidän iltansa kului tavaroille paikkoja etsiessä. Seuraavalle päivälle oli vielä sovittava keulapurjeiden viritystä purjemiehen kanssa. Illan päätteeksi kylmät oluet maistuivat hyvin.

18.6.2011
Lissabonissa yöpyneet Kalle, Natalia ja Jussi pääsivät aamun lennolla Hortaan, josta Hannu haki vuokratulla Fordilla heidät veneelle. Matkalla veneelle he kävivät kurkkaamassa paikallisen supermarketin tarjonnan, tutkien kaupan erikoisruokavaliotarjontaa. Veneelle päästyään kokiksi ilmoittautunut Jussi teki ensimmäisen ruokansa, jonka jälkeen kaikki paitsi Jussi lähtivät tarkistamaan rannan veden lämpötilan. Vesi osoittautui sopivan lämpimäksi, toisin kuin rannan hiekka joka poltti varpaita kuin hella.
Takaisintullessa veneeltä löytyi Markolle ja Jussille viittova poliisi, jonka asiaksi paljastui selvittelyn jälkeen vuosi sitten tapahtunut, Hannun todistama ankkurivarkaus. Poliisi oli tullut pyytämään Hannua todistajaksi ankkurin varastusta käsittelevään kuulusteluun.Täällä asiat, jotka eivät heti selviä, eivät selvästikään vaivu unholaan, vaan saattavat palata pitemmänkin ajan kuluttua selvitykseen.

19.6.2011
Aamupäivällä aamupalan jälkeen Kalle ja Natalia lähtivät ensimmäiselle sukellukselleen. Tarkoituksena oli puhdistaa potkuri, johon oli vuoden aikana kertynyt melkoisesti simpukkaa. Samalla he kokeilivat kuivapukujen sopivuutta, joka paljastui hieman kehnoksi ainakin Natalian kohdalla Tarjan puvun ollessa melko tilava. Sukelluksen, suihkun ja päiväunien jälkeen kaikki lähtivät saarentutkimiskierrokselle, jolla he kävivät katsastamassa tulivuorenpurkauksessa toiseen kerrokseen asti hautautuneen majakan. Sää on ollut tähän mennessä melko pilvistä, joten rannalla ei aikaa ole paljon vietetty.
 
20.6.2011
Aamu alkoi sateella. Kun muuta tekemistä ei kylmässä ulkoilmassa ollut, aloitettiin ruokatarpeiden inventaario. Luukkujen alta löytyi kaikenlaisia purkkeja, joita sitten kirjailtiin koneelle. Ruokaa löytyi valtavia määriä, josta tosin suuri osa oli mennyt 2009 ja 2010 vanhaksi. Inventaariosta viisastuneina muut paitsi Hannu ja Marko lähtivät kauppaan täydentämään varastoja. Papuja ja säilykenakkeja tuli ostettua isompi määrä.
Kauppareissun jälkeen muut paitsi Hannu, joka jäi Jan-Pierren kanssa asentelemaan keulapurjeen osia, lähtivät käymään Peter’s Cafessa, jossa valaanhammasmuseo pitää majaa. He kuitenkin joivat kahvia ja limuja ja tuijottivat kymmeniä lippuja ja kirjeitä joita purjehtijat ovat kahvilaan jättäneet. Illalla Oona halusi vielä uimaan, joten Kalle, Natalia, Jussi ja Hannu lähtivät hänen kanssaan rannalle. Aurinko ei paistanut oikeastaan koko päivänä, mutta silti Kalle ja Oona uskaltautuivat 19 asteiseen veteen hetkeksi aikaa. 

21.6.2011
Tänään oli Hannun merkittävä salapoliisipäivä. Kolmen aikaan hänen piti mennä poliisiasemalle, jonne hän käveli varuillaan yllätysiskun varalta. Perillä häneltä kyseltiin ankkurivarkaan tuntomerkkejä, ja poliisit olivatkin tyytyväisiä kuullessaan yhteneväisen kuvauksen aiempiin kommentteihin nähden. Loppujenlopuksi todistajana olo ei ilmeisesti ollut sen ihmeellisempää.
Suunnitelmissa olisi lähteä huomenna tai ylihuomenna. Tuulten ollessa hieman epävarmoja, vaihdellen kolmen-neljän päivän sykleissä, päätti Hannu ottaa mittatikun ja kartat esiin ja laskea tarkkaan tuulten suomat etenemismahdollisuudet.
Illalla Ralf toi vuoden korjauksessa olleet purjeet takaisin. Pienempi rullapurje nostettiin paikalleen vain jotta voitiin huomata, että se oli viitisen senttiä liian pitkä. Onneksi Ralf ei ollut vielä lähtenyt, joten pienen suostuttelun jälkeen hän suostui kiirehtimään purjeen hienosäädön seuraavalle päivälle: aiomme nimittäin lähteä puolenpäivän jälkeen tuulten ollessa hyvät.

22.6.2011
38.36.222 N
28.32.385 W
Lähtöhetki häämöttää! Viimeistä purjetta odotellessa Oona, Natalia ja Kalle lähtivät viimeiselle kauppareissulle hakemaan tuoreruokia. Kassalla he tutustuivat portugalilaiseen mieheen, joka oli käynyt Suomessa Helsingissä ja Turussa. Mies tarjoutui viemään kauppamatkaajat satamaan. Kauppareissun jälkeen kaikki lähtivät vielä syömään mahdollisimman epäterveellistä ruokaa, kun tiedossa on kahdeksi seuraavaksi viikoksi pelkkää purkkiruokaa.
Purjeen saavuttua lähtö tapahtui kello 13:30, ja heti sataman suuaukolla nostettiin isopurje. Hieman ulompana testattiin genoaa uuden, toisen keulapurjeen kanssa, mutta pienempi keulapurje päätettiin rullata takaisin kun tuuli tuli liian takaa kahdelle purjeelle. Saarien välissä tuuli ja aallot heittelivät minne sattui, joten alku oli hieman heiluvaa.

25.6.2011
43.37.328 N
23.44.977 W
Avomerellä matkaaminen ei ole kovinkaan tapahtumarikasta puuhaa. Toissapäivänä, eilen ja tänään Marko ja Kalle ovat bongailleet eläimiä. Näköpiiriin osui ainakin 3 parvea delfiinejä ja 2 kilpikonnaa (sekä ajelehtiva laudanpala). Veneessä on selvästi kahdenlaisia matkaajatyyppejä: toiset pitävät vointinsa kurissa olemalla suurimman osan päivästä ulkona, kun toiset taas makoilevat sisällä. Aallot kasvoivat eilen hieman suuremmiksi, ja ne ovat nyt noin 3 metrisiä. Kokemattomammille keikutus aiheuttaa päänvaivaa, mutta kun saman tavaran pudottaa neljännen kerran, alkaa asioista kiinnipitäminen iskostua selkärankaan. Ärräpäitä satelee kuitenkin vielä harva se tunti. Eilen oli myös suihkupäivä. Onneksi lämmintä vettä riitti jopa kuudelle ihmiselle.
Tänään on ollut sateinen päivä. tuuli on tyyntynyt, ja mainingit laimentuneet, joten keikutusta ei ole enää niin paljon. Yksi kuomun vetoketjuista meinaa sanoa itsensä irti, mutta pienellä fiksauksella se toimii ainakin vielä.
GPS:stä on hauska bongailla vedenalaisia vuoria: ”Hei, nyt ollaan Mont Crumbin huipulla!”

28.6.2011
44.20.64 N
16.33.53 W
Pari edellistä päivää ovat olleet melko rauhallista rutiinia aamupala - aamu-unet - päiväpala/päivällinen - ruokalepo - illallinen - vahtivuoron etu-unet -  vahtivuorot - aamupala. Aurinko ei ole kauheasti paistellut ja Nata ja Oona ovat tehneet pääruoiksi perunamuussit ja letut sun muut.
Viime yönä tapahtui ensimmäiset yöhavainnot. Natan ja Kallen tuplavahtivuorossa yhdentoista aikaan ilmestyi taivaanrantaan kaksi kajoa. Toinen osoittautui kalastusveneeksi joka oli jättänyt jonkinmoisen rysän vilkuttamaan valojaan keskelle merta. Markon antaneen konsultaation jälkeen tilanne selvisi nopeasti. Puolen tunnin jälkeen eteen sitten ilmestyikin noin neljä kajoa. Hetken päästä kajojen määrä vielä lisääntyi, ja ensimmäiet kajot muuttuivat valoiksi: oranssia/keltaista valoa vilkuttavia rysiä. Niitä olikin pitkä rivi, erilaisia vilkkuja nokan oikealta puolelta vasemmalle. Niitä ja ainakin kolmea kalastusvenettä ihmeteltiin sitten Markon ja Hannun kanssa ja päätettiin mennä surutta läpi: "Ei ne voi laittaa mitään pinnassa kulkevia verkkoja Atlantille." Marko jätettiin vahtiin, ja hän saikin heti tekemistä kun AIS näytti kolmen merimailin päässä suoraan edessä kalastusveneen. Heti väistöliikkeiden aloituksen jälkeen myös takapuolelle ilmestyi kalastusvene. Mitä lie tulivat tutkimaan, että onko meillä rehelliset aikeet heidän kalavesillään... Jokatapauksessa tämä oli tapahtumarikkain yö tähän mennessä.
Rauhallisen ja tasaisen yön jälkeen aamulla miehistö herätettiin huudolla "Nyt tehdään historiaa! HERÄTYS!" Ideana oli kahden keulapurjeen lisäksi nostaa vielä genaakkeri, eli leudon tuulen vuoksi kippari halusi purjehtia neljällä purjeella! Purje nousi kauniisti keulapurjeiden taakse, ja Jussi toimi ruorimiehenä Hannun tiukassa komennossa.

30.6.2011
Espanjan rannikko, etäisyys min. 40 mailia
Yöllä voimistunut tuuli jatkoi voimistumistaan koko päivän. Märkien patjojen takia nukkumapaikat olivat hieman kortilla, mutta keulaan ei silti ollut yöllä minkäänlaista hinkua kenelläkään. Päivän aikana aallot kasvoivat nelimetrisiksi, ja koko päivä oli pelkkää keinumisen kummastelua. Iltaa myöten tuuli jatkoi yltymistään, ja 19 m/s vastatuulen pompottaessa Hannu päätti, että on turvallisempaa vaihtaa kohdesatama La Coruna hieman edellistä eteläisempään Porto de Camariñasiin. Kun kurssia vaihdettiin, yltyi tuuli edelleen, ja kaiken lisäksi satuimme olemaan vielä laivaväylällä. Yksi laiva kävi jopa 250 metrin päässä, ja katsoimme vain haikaillen kuinka rauhallisesti laiva huojui eteenpäin. AIS:iin ilmestyi laiva toisensa perään, ja yhtä aikaa niitä saattoi olla 10 GPS:n näytöllä. Mielenkiintoinen tapaus oli eräs laiva, jonka AIS-täplä oli väärin päin laivan kulkusuuntaan nähden, eli näytti kuin se olisi peruuttanut ohitsemme. Tuuli kävi kovimmillaan 25 m/s:ssa, ja sivuaalloissa laivojen väisteleminen alkoi käydä jo työstä. Kun seuraavana aamuna päästiin satamaan, oli maalle astuminen melko taivaallista yhdelle sun toiselle, kiitos öisen röykytyksen ja tässä vaiheessa läpimärkien patjojen/vaatteiden/lattioiden/kaappien.


1.7.2011
Vene täynnä uupuneita matkaajia saapui Camariñaksen satamaan aamulla viiden aikaan. Laitureissa oli paljon tilaa, eikä satamassa tuullut juuri yhtään sen lahdelmaisen sijainnin ansiosta. Kun satamatoimisto oli vielä kiinni, alkoivat Marko ja Jussi pakkaamaan aikansa kuluksi, sillä he olivat päättäneet lähteä tästä satamasta kotiin. Tyhjensimme myös lähes kaikki patjat ja peitot ulos kuivumaan merivedestä. Satamatoimiston auettua kaikki kävivät lämpimässä suihkussa pesemässä edellisyön suolavedet hiuksista, minkä jälkeen Marko ja Jussi kävivät selvittämässä reittinsä kotiin. Heidän tulee matkata bussilla Santiago de Compostelaan, josta he lentävät Madridin ja Frankfurtin tai Wienin kautta Suomeen.
Oona ja Hannu muistelivat olleensa tässä satamassa kaksi vuotta sitten, joten paikan tulisi olla heille tuttu. Ennen Markon ja Jussin lähtöä koko porukka kävi syömässä herkullista paellaa rantakuppilassa. Kun Marko ja Jussi oli vilkutettu bussiin, vaihdettiin kuivuneet patjat märkiin vaatteisiin, joita riitti koko kannen täydeltä. Kyseiset vaatteet viedään vielä seuraavana päivänä pesulaan, mutta kuivia vaatteita on mukavampi kantaa kuin likimärkiä.
Iltapäivällä Nata, Kalle ja Oona lähtivät käymään uimarannalla kuuman (+30C) päivän kunniaksi. Rantaan oli jonkun verran kävelymatkaa, sillä se sijaitsi kaupungin toisella puolella. Vesi oli melko kylmää, mutta kaikki kävivät kuitenkin kastautumassa. Merilevä oli kerännyt paljon kaloja rannan tuntumaan, joten snorklaus onnistui hyvin. Illalla kaikki veneelle jääneet lähtivät vielä katselemaan paikallista perjantai-illan menoa rantakuppiloihin, joissa hälinää riittikin melko paljon. Marinan kuppilassa oli myös selvästi jonkinlaiset venekerhon juhlat, joissa he grillasivat kalaa ja lauloivat iltamyöhään.

4.7.2011
Eilinen ja tämä päivä ovat olleet aivan samanlaiset. Aamupalaksi on mukava syödä tuoretta leipää ja tuoreita vihanneksia, ja tuhdin siitä tekee kananmuna- ja makkaraviipaleet. Aamupäivällä hoidetaan veneeseen liittyviä asioita kuten kauppareissut ja kuomun paikkaus, jonka jälkeen Nata, Kalle ja Oona (lauantaina myös Hannu) ovat lähteneet uimaan rannalle. Lauantaina löysimme todella laadukkaan rantaravintolan aivan lähimmän rannan taaimmasta päädystä. Sieltä saatu kala oli mehukasta ja hyvin maustettua, eivätkä jälkiruoatkaan jääneet pääruoan varjoon tuoreine hedelmineen. Ravintolan myyjä on espanjalainen Harley Davidson –kuski, joka kertoilee tarinoita reissuiltaan Euroopassa.
Lauantai-iltana marinan ravintolassa oli taas juhlat, joissa tällä kertaa soitti myös bändi. Bändi soitti paljon tunnettuja biisejä, ja grillistä sai hakea sardiineja mahansa kipeäksi. Veneellä paistettiin vielä lettuja, kun edellisviikolla oli jäänyt puolikas taikina yhdestä ruoasta. Näillä näkymin lähdetään matkaan tiistaiaamuna, jolloin osumme sopiviin väleihin tuulten ja aaltojen suhteen.

5.7.2011
Suunnitelmana oli lähteä aamulla auringon noustua, mutta Hannu katsoi tuulten olevan suotuisammat, jos lähtöä viivästytetään puoleen päivään. Nuoriso ei pistänyt pidempiä yöunia pahakseen. Hannu kiertelee aina aamuisin satamien ympäristöjä ja kun kylän kaupoista ei kaivattua leipäveistä meinannut löytyä, korjasi hän ajankulukseen leipäveitsenpuutteen hiomalla vanhasta perusveitsestä sahalaitaisen. Nyt siivuttuvat niin tomaatit kuin tuoreet leivätkin. Myös veneen puupinta sai uuden lakkapinnan vanhan jo ollessa melko rapistunut.
Lähtö kohti Isoa-Britanniaa sujui mukavasti yöllisten sadepilvien hieman rakoillessa, ja samoihin aikoihin lähti satamasta monta muutakin venettä. Yksi vene lähti jopa samaan suuntaan kanssamme ja saimme aikaan (ainakin omasta mielestämme) pienen kisailunpoikasen kun ohittelimme vuorotellen päivän edetessä toisiamme. Genaakkerista oli hyötyä miedolla 5-6 m/s:n tuulella.

6.7.2011
46.06.445
07.11.987
Koko yön kuljimme laivareitin viertä, joten valoa ja vilskettä riitti kiireeksi asti. Kohdallemme ei kuitenkaan osunut yhtään laivaa, joten saimme rauhassa seurata ruuhkaa vierestä. Päivällä tuuli alkoi yltyä ja aallotkin nousivat nelimetrisiksi. Iltapäivällä menoon lisättiin vielä sadekuurojen tuomat puuskittaiset 20 m/s:n tuulet, joten meno kävi välillä hieman rajun puolella. Puolelta toiselle keikkuminen on kuitenkin jo käynyt tutuksi ja vain Kalle ja Oona ovat enää pahoinvointilaastarikuurilla. Azoreilta matkatessa totesimme, että tuoretuotteet säilyvät jo ihan hyvin pidemmänkin aikaa, joten hamstrasimme salaattitarvikkeita ennen lähtöä. Olemme nyt jo kolmena päivänä syöneet tonnikalasalaattia ja se onkin hyvää vaihtelua normaaleihin venepurkkiruokiin verrattuna.

8.7.2011
Queen Anne´s Battery, Plymouth
Hannu purjehti yöllä niin kovaa kuin pystyi. Tämän ansiosta hän ilmoitti aamulla: ”Käviskö suihku maissa?” Matkaa oli jäljellä 11 tuntia. Suuntana oli Plymouth, joka oli tuulellisesti ja matkallisesti hyvässä paikassa. Kun matkan kesto oli tiedossa, alkoi armoton odotus ja koko päivä tuntui erittäin pitkältä. Illansuussa maa alkoi häämöttää ja kauniin auringonlaskun saattelemana sujahdimme Queen Anne´s Battery –nimiseen satamaan. Paikanetsintäämme säesti rannan juhlat, joissa bändi soitti cover-musiikkina mm. Metallicaa ja juomalauluja (kiitos taas perjantain). Brittiläiseen satamaan saapuminen kansanmusiikin voimin tuntui hieman koomiselta ja satamatoimiston oltua kiinni jäimmekin veneen kannelle kuuntelemaan musiikkia yömyöhään.


9.7.2011
Tämä päivä oli odottelupäivä. Tarjan oli määrä saapua illalla bussilla Plymouthin bussiasemalle, joten koko päiväksi oli keksittävä jotakin tekemistä. Hannu ilmoitti heti tekevänsä korjaustöitä veneen keulapurjeen asennukseen ja sanoi olevansa valmis maksamamaan nuorison pois pariksi tunniksi. Kalle, Nata ja Oona lähtivät siis National Marine Aquariumiin katselemaan kaloja. Paikan altaissa oli Plymouthin paikallisia kaloja kuten myös Atlantin yleisimpiä lajeja. Kohokohta oli toisen maailmansodan aikana Pohjois-Atlantille pudonneen lentokoneen jäljennös monimetrisessä kala-hai-rausku-altaassa, jota sai katsella eri kerroksista.
Aquariumin jälkeen he kävelivät satama-altaan ympäri, mikä osoittautuikin pidemmäksi matkaksi kuin aluksi oli näyttänyt. Matkan varrelta löytyi kuitenkin ainakin neljä marinaa ja lukematon määrä kahviloita ja hienoja taloja, joten tylsäksi ei kävely ainakaan tullut. Heidän kävellessään Hannu oli rakentanut uudelle rullapuomille tuen lasikuiturunkoon, kun puomin kiristys näytti nostavan kannen koholleen.
Illalla kaikki lähtivät ottamaan Tarjaa vastaan, mutta kun aikaa varattiin hieman reilusti (4 tuntia) ehdittiin bussiaseman ympärykset kiertää melko tarkasti ympäri. Matkan varrelta löytyi pari mukavaa pubia, joissa tarjottiin paikallisia oluita. Ihmetystä aiheutti kasa mellakkapoliiseja ilmeisen tyhjänpanttisina, jotka tarkastelun jälkeen ilmenivät fasisminvastaisen, rumpumusiikilla höystetyn pienoismielenosoituksen hillitsijöiksi. Kun Tarja 25 yli yhdeksän viimein saapui, käytiin vielä illan kuluksi (ja vessatarpeen tyydytykseksi) syömässä intialaisessa ravintolassa aivan liikaa hyvää ruokaa.



10.7.2011
Tarja ja Hannu heräsivät aamulla jo kuuden aikaan, joten he päättivät lähteä tarkastamaan sataman veneilytarvikekaupan sisällön. Kun Kalle ja Nata lähtivät herättyään käymään suihkussa, tuli heitä vastaa kahta kokoontaitettavaa pyörää ja paria fenderiä raahavat Tarja ja Hannu, jotka olivat tehneet löytöjä käytettyjen tuotteiden joukosta. Uudet pyörät kiilsivät uutuuttaan ja Hannu oli löytänyt kauan etsimänsä askelmafenderin, jonka voi sitoa veneen kylkeen portaaksi.
Tarjalla oli vielä asioita hoidettevanaan, joten Hannu, Kalle, Nata ja Oona päättivät lähteä kokeilemaan Brittiläistä erikoisuutta eli Fish and Chipsejä. Monesta vierekkäisestä myyntipisteestä valittiin se, jossa oli suurin jono. Neljä annosta ostettuaan, he muistivat taas, miksi yhden olisi aina hyvä jättää tilaamatta: jämistä saatiin kasaan vielä puolitoista annosta veneelle vietäväksi. Ruoan päätteeksi päätettiin, ettei pariin päivään paisteta mitään rasvassa…
Iltapäivällä lähdettiin kohti ankkuripaikkaa, jonne ei ollut kuin muutaman tunnin purjehdus. Paikanpäältä löytyi paikallinen hienostoalue, josta löytyi myös poijupaikka. Jäätiin siis sinne yhdeksi yöksi.

12.7.2011
Eilen matkattiin koko päivä Weymouthiin. Matkalla ei tuullut metrin metriä, joten oli hyvä ilma hioa kannen lakkausta uuteen uskoon. Perille päästyämme oli jo yö, joten paikkaa ei ehditty tutkia ollenkaan, koska tänään lähdettiin kolmelta aamulla aikaisin liikkeelle. Määränpäänä oli Yarmouth, joka sijaitsee Isle of Wight –saarella. Perille saavuttiin puolen päivän aikoihin ja loppumatkasta oli ainakin kolmen metrin vastavirta matkaa hidastamassa.
Paikka on melko pieni ja kylä sisältää kaiken tarpeellisen mitä elämiseen tarvitsee. On posti, yksi pankkiautomaatti, kauppa ja ravintola. Käytiin syömässä maksaa ja fish ’n’ chipsejä ja maisteltiin paikallisia oluita. Saarella on yksi panimo, jonka olut on melko maukasta.

13.7.2011
Suunnitelmat saattavat muuttua lyhyelläkin varoitusajalla. Hannu oli nähnyt puuveistämön mainoksen, ja otettuaan yhteyttä sinne hän ilmoitti, että vene saattaakin jäädä Yarmouthiin kannen korjaukseen vuodeksi. Yrityksestä kävi mies katsomassa venettä ja hän pyysi meitä katsomaan heidän tekemiään venekorjauksia. Kävimme katsomassa heidän tiluksillaan hienosti työstettyjä puuveneitä ja restauroituja kansia ja työn jälki vakuutti Hannun. Vielä kun tuntiveloitus on täällä puolet Suomen hintatasosta, päätettiin vene jättää tänne korjaukseen. Vuotava kansi avataan ja korjataan ja tilalle tulevaksi pinnaksi onkin sitten useampia vaihtoehtoja, joista keskustellaan sähköpostin välityksellä.
Lisätietoja saamme perjantaina ja vene voidaan luultavasti luovuttaa viikon sisällä eteenpäin. Sen aikaa pysymme täällä ja tutkimme saaren läpikotaisin. Tänään iltapäivällä lähdimme vielä tutkimaan bussilla lähialueita. Ostimme seitsemän päivän perhelipun, jolla tällä kertaa matkasimme Alum Bayhin ja Totlandiin pieneen pubiin. Paikalliset oluet ovat hapottomia ja tarjoillaan lämpiminä, jolloin niiden maut tulevat hyvin esiin.

14.7.2011
Miehistö sai herätyksen klo 0700 jolloin kapteeni käski miehistön veneen vahaukseen. Eilisen rankan yön jälkeen kuitenkin miehistö heräsi hieman myöhemmin, jolloin tehtävä oli muuttunut jo sukelluspullojen täyttöön tarkoitetun kompressorin putsaamiseksi. Kun kompressori oli saatu osittain pinnoitettua uudelleen asian mukaisella pinnoitteella (metallilakalla joka lupasi 5 vuoden suojan ruostuneille pinnoille), miehistö jatkoi lounaan parissa. Sen jäkeen jatkettiin bussimatkailua saaren halki. Saaren keskustasta löytyy hyvinkin isohko kaupunki, Newport, josta menevät suurin osa bussilinjoista. Määränpäänä oli saaren toiselle puolella oleva uimaranta, mutta jopa Oona totesi ilman olevan liian kylmä uimiseen. Päätimme mennä syömään tyhjimpään ja halvimpaan rantabaariin, josta tilasimme paikan halvimmat oluet sekä kolme ruoka-annosta, joista koko miehistö sai tarpeeksi ravintoa seuraavan päivän kapteenin päiväkäskyn toteuttamiseen. Vaikka paikka ei hienoin ja kallein ollutkaan, oli ruoka erittäin hyvää. Paikan nimi oli Ruby’s, jos joku Sandowniin sattuu päätymään.

15.7.2011
Aamu alkoi riisipuuron syönnillä, jonka aikana päivän tavoitteeksi Tarja, Nata, Oona ja Kalle ottivat paikallisen panimon löytämisen. Sataman työntekijältä saimme selvitetyksi lähellä olevan panimon sijainnin noin suurin piirtein. Sijaintia tarkennettiin Google Mapsin avulla. Tällä aikaa Tarja oli leiponut ruisleipiä ja Vikke oli vahannut osan venettä. Aamutoimien ohessa Nata ja Kalle selvittivät, että läheltä menevä bussi menee todellakin sinne missä oletimme panimon sijaitsevan. Tämä tosin osoittautui hieman turhaksi, sillä seuraava bussikuski ei tiennyt koko panimon sijaintia. Bussissa kysyimme vielä tarkennusta millä pysäkillä meidän tulisi jäädä pois. Ohjeen avulla pääsimmekin hyvin lähellä lopullista sijaintia. Matka jatkui neuvoja kyselemällä läheisestä hevostarvikeliikkeestä, josta saimme neuvot pienen matkan päässä olevaan panimon konttoriin. Konttorille päästyämme, kysyimme olisiko mahdollista saada kierros panimolla. Toimistolta soittivat itse panimoon olutmestarille. Panimo ei ollut lähellä konttoria mutta kuitenkin kävelymatkan päässä. Olutmestari sanoi, että panimokierros onnistuu. Kävely jatkui takaisin siihen suuntaan mistä olimme tulleet ja samaan risteykseen mihin bussissa olimme saaneet neuvon. Panimo itsessään oli aika pieni, noin isohkon autotallin kokoinen, 80 neliöinen. Panimossa oli kolme isoa tankkia sekä jäähdytys että mäskintekovälineet. Satuimme juuri sopivasti hiivanlisäysvaiheen kohdalla saapumaan paikalle. Panimomestari selitti hyvin yksityiskohtaisesti koko oluentekoprosessin sekä mistä aineksista saadaan mitäkin ominaisuutta olueen, saimme jopa pieniä maistiaisia oluen eri vaiheista. Panimokierroksen jälkeen matka jatkui kohti pubia, jonka panimomestari neuvoi meille. Ostimme ruokajuomiksi panimomestarin tekemää olutta, Island ales prewery. Pubista matka jatkui kävellen kohti saaren keskustaa, jossa ehdimme käydä vain ruokakaupassa, sillä kaikki kaupat olivat menneet kiinni jo puoli kuusi. Tämän jälkeen palasimme takaisin veneelle, jossa katsoimme Nanny McPhee –elokuvan.

16.7.2011
Lähdemme aamiaisen jälkeen Newportiin ostoksille. Kiertelemme kaupoissa, hintataso on ihan kohtuullinen. Vikke lähtee käymään bussilla Cowesissa. Siellä on vanhoja puuveneitä ja purjehduskisat. Bussit ovat usein puoli tuntia myöhässä, taitaa jäädä vuoroja välistä.

17.7.2011
Kävelemme läheiseen Fort Victorian linnoitukseen. Sinne on laitettu planetaario- ja akvaarionäyttelyt. Akvaarioissa oli paljon tuttuja kaloja, rauskuja, haita, mureenoita ja rapuja. Kaikki eivät näyttäneet kovin onnellisilta.
Pelaamme illalla rummikubea marinaofficessa ja pesemme koneellisen pyykkiä.

18.7.2011
Lähdemme jo yhdeksältä kohti Hill Farmin ratsastustalleja. 7:n bussi meni juuri ja jatkamme kävellen talleille. Oona, Nata, Kalle ja Tarja pääsivät tunniksi ratsastamaan maastoon. Hevoset olivat mukavia ja ratsastus sujui hyvin. Kalle ei ole juurikaan ratsastanut aikaisemmin ja etenimme rauhallisesti. Nata ja Tarja saivat laukatakin muutaman pätkän. Maastoratsastuksen jälkeen Nata ja Oona saivat vielä estetunnin. Estekentällä oli pohjana murskattuja autonrenkaita. Tunnin jälkeen Nata ja Oona olivat aika väsyneen oloisia. Vikke lähti bussilla saarikierrokselle.

Kävimme illalla syömässä Yarmothin parhaassa ruokapaikassa, On the Rocksissa. Ruoka tuotiin pöytään isoissa vadeissa, joissa oli keskellä tulikuuma kivi. Jokainen paistoi kivellä oman ruokansa kypsäksi. Lisukkeina oli ranskalaisia ja kreikkalaista salaattia. Tilasimme erilajisia mereneläviä, simpukoita, katkarapuja ja tonnikalaa. Vikke olisi halunnut lammasta, mutta se oli jo loppunut. Naapuripöydässä oli liha-annos ja sekin paistettiin samalla lailla kiven päällä.

19.7.2011
Kalle lähti jo aamuvarhaisella lautalla Lymingtoniin ja sieltä bussilla Heathrown kentälle kohti kotia.
Vikke laittaa purjeita kasaan ja odotamme veneen laittajalta viestiä korjauksesta.